Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 20. september 2002.
Den tyske ERP-gigant vil gøre op med myten om, at SAP-software er stort, tungt og dyrt.
- Vi har i allerhøjeste grad ændret organisationen. Når man ser på SAP i Danmark i dag og prøver at se to et halvt år tilbage, så er det svært at genkende virksomheden. Vi måler for eksempel i dag vore projektledere på den succes, de opnår hos kunderne baseret på både kundernes og en intern vurdering af det enkelte projekt.
Det siger administrerende direktør Henrik Rasmussen, SAP.
SAP har, set i forhold til den generelle situation på IT-markedet, haft et rigtig godt 2001 i Danmark, og Henrik Rasmussen forventer også et godt resultat i 2002.
SAP vil om kort tid atter en gang forsøge sig i det lavere segment af ERP-markedet. Det er ikke første gang, og Henrik Rasmussen erkender, at de hidtidige forsøg ikke har været særligt succesfulde:
- Vi har ikke ligefrem slået bunden ud af markedet, bemærker han.
Opgaven for SAP er at overbevise markedet om, at virksomhedens systemer ikke er dyrere end produkterne fra konkurrenterne og sværere at implementere. SAP's software har haft ry for at være meget konsulenttungt og dermed dyrt at indføre. Henrik Rasmussen peger i den forbindelse på, at prisen på konsulenttimer har udjævnet sig.
To nye systemer
SAP er på vej med en række nye tiltag under sin MySAP.com-paraply, som vil blive ført ud i livet i løbet af efteråret. Tiltagene vil bygge på to nye softwaresystemer kaldet All In One og Business One. Systemerne lanceres i danske versioner i tredje kvartal.
All In One afvikles fysisk på Èn computer og er et ERP-system rettet specielt mod industrivirksomheder med 100-500 ERP-brugere.
Business One er rettet mod service- og salgsvirksomheder og rummer hverken funktioner til styring af materialer og planlægning af produktion eller styring af personale (HR). Derimod har systemet funktioner til styring af kunderelationer (CRM).
De nye lanceringer betyder, at SAP er godt i gang med at modularisere sine systemer.
- Vi vil med de nye pakker gå efter de virksomheder, der ikke har størrelse til at anvende hele MySAP.com, og vi vil prissætte systemerne, så de ikke bliver dyrere end konkurrerende produkter fra andre leverandører.
Han tilføjer, at når Business One ikke rummer HR-funktioner, er det, fordi det er SAP's erfaring, at virksomheder skal op i en vis størrelse, før de selv tager IT-styring af de blødere sider af HR i brug.
Hurtig implementering
En vigtig egenskab ved de nye SAP-systemer er, at der er lagt vægt på, at de kan indføres hurtigt:
- Det er vitalt for leverandørerne af ERP at kunne lave hurtige implementeringer - især i de mindre virksomheder er det begrænset, hvor megen tid man kan bruge på at indføre ERP, påpeger Henrik Rasmussen.
Han er fuldt ud klar over, at SAP i Danmark nu skal ud at konkurrere med især Microsoft/Navision.
Han vurderer, at der vil opstå nogle huller i Navisions kernemarkeder efter Microsofts overtagelse af virksomheden, og samtidig forventer han, at Microsoft vil forsøge at bevæge sig opad i ERP-markedet:
- Men jeg tror, at der vil gå lang tid for Microsoft med at sætte sig på markedet for applikationer. Det er ikke umiddelbart indlysende, hvilken strategi de skal følge, siger han.
Note:
Hasso versus Alfred
SAP går ind i konkurrencen på markedet for application server-produkter, meddelte SAP-chefen Hasso Plattner tidligere på året. Dermed kaster han SAP ind i en kamp, hvor giganter som IBM og Oracle i forvejen er i drabelig kamp med Alfred Chuang og hans softwarehus BEA, der fortsat er markedsleder.
Billedtekst:
SAP har, set i forhold til den generelle situation på IT-markedet, haft et rigtig godt 2001 i Danmark, og Henrik Rasmussen forventer også et godt resultat i 2002. Foto: Torben Klint