Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 5. juli 2002.
COWI vil fortsætte den produktion af digitale kort, rådgivervirksomheden fik med i købet ved sidste uges overtagelse af konkurrenten Kampsax.
- Vi har ingen planer om at sælge Kampsax' produktion af digitale kort fra. Tværtimod. Den viden, Kampsax har om kort, vil vi blandt andet udnytte til at lave flottere og bedre visuelle fremstillinger af vores projekter.
Det fastslår direktøren for COWI's division for veje og lufthavne, Michael Gautier.
Han tilføjer, at integrationen af Kampsax' produktionsvirksomhed for digitale kort med en ren rådgivervirksomhed som COWI vil byde på både muligheder og udfordringer.
Michael Gautier lægger således ikke skjul på, at integrationen i COWI af Kampsax' aktiviteter indenfor geografiske informationssystemer (GIS) og digital kortproduktion har været den største joker i forbindelse med overtagelsen af rådgiverfirmaet:
- Det er en komplet ny boldgade for os og derfor det, vi har været mest både usikre, nysgerrige og spændte på, siger han.
Selvstændig division
Kampsax' GI-division for geografiske informationssystemer (GIS) og digital kortproduktion bliver en selvstændig division i COWI. GI-divisionen har foruden kortproduktion i både Danmark, Indien og Polen blandt sine aktiviteter hidtil haft distributionen af GIS-systemet MapInfo på det danske marked.
- Vi kan endnu ikke give noget entydigt svar på, om det vil være en god ide at fortsætte distributionen af MapInfo, siger Michael Gautier.
Chefen for Kampsax GI-division, Helge Højkjær Larsen tilføjer, at han ikke anser det for et umiddelbart problem for COWI at fortsætte MapInfo-
distributionen i Danmark.
Michael Gautier og Helge Højkjær Larsen forventer, at GI-divisionen vil give anvendelsen af GIS et skub fremad hos COWI.
Internt salg er vigtigt
- Det interne salg i virksomheden af GIS er en vigtig opgave for os i fremtiden. Det giver blandt andet mulighed for, at vi kan udvikle mere visuelle produkter. GI-divisionen skal spille sammen med alle de øvrige ni divisioner i COWI, siger Michael Gautier.
Helge Højkjær Larsen vurderer, at GI-divisionen i COWI-regi vil gøre sig mere bemærket i GIS-sammenhænge omkring blandt andet Det Digitale Danmark, end det var muligt i Kampsax-regi:
- Vi har hidtil ikke været store nok, men vil nu få adgang til mere ekspertise. Det vil give os nye muligheder for at få de digitale kortdata mere i spil, siger han.
Michael Gautier peger på opgaver som matrikuleringsprojekter i Østeuropa og i udviklingslande som et af de områder, hvor GI-divisionen kan spille sammen med den ekspertise, COWI i forvejen råder over.
Billedtekst: Michael Gautier, COWI (tv.) og Helge Højkjær Larsen, Kampsax: - COWI og Kampsax vil sammen stå stærkere på det internationale marked, hvor potentialet for vækst især ligger. Foto: Torben Klint