Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 28. juni 2002.
Effekten af mindre nordiske virksomheder som tidligere brugere af ny teknologi er et underliggende
tema på OracleWorld.
Teknologier, der sikrer kunderne et bedre afkast af investeringerne (ROI) i IT. Det var hovedoverskriften for denne uges OracleWorld i København, hvor Oracles chef for Europa, Mellemøsten og Afrika, Sergio Giacoletto var vært for godt 8.000 deltagere.
- At få mere ud af, hvad et firma allerede har - hvad enten det er folk, fysiske aktiver, systemer eller faciliteter - er i fokus på alle niveauer i en organisation i dag. Firmaer kan nu udnytte potentialet i deres eksisterende IT-infrastruktur og opnå stor ROI ved at drage nytte af nye teknologier som clustering og integrated applications solutions, siger Sergio Giacoletto.
Mens fokus på integration og ROI er globale trends, når det kommer til informationsteknologi, så havde OracleWorld i København også et nordisk præg. Peter Perregaard er administrerende direktør i Danmark, og han mener, at OracleWorld fik en hel speciel dimension, fordi nordiske virksomheder tidligt tager ny teknologi til sig.
For Peter Perregaard inkluderer den nordiske dimension også det faktum, at de fleste virksomheder er små og mellemstore og derfor er et markedssegment, som er meget interessant og kommer stadig mere i fokus hos hele softwareindustrien lige nu.
- OracleWorld i København signalerede også, at Oracle-teknologi ikke kun er for rigtig store virksomheder. Vi vil gerne hjælpe virksomheder med 100 til 500 ansatte med vores teknologi, siger Peter Perregaard.
Sergio Giacoletto mener, at mellemstore virksomheder og den offentlige sektor er to af de vigtigste forretningsområder lige nu, fordi det er områder, hvor ROI er ekstremt vigtigt.
Positive takter
- Hvis man kigger på ny teknologi, er vi på et punkt, hvor alle former for virksomheder skaber mere og mere information, og de vil gerne dele det hele. Så vi er nødt til at skabe løsninger til at styre denne trend, siger han.
Det er derfor, at folk stadig samles omkring begivenheder som OracleWorld, selvom forretningsudsigterne fortsat er dystre i Europa.
- OracleWorld handler ikke så meget om salg eller om at afslutte aftaler. Det er meget mere om at skabe opmærksomhed på teknologien, så det her er uddannelse lige så meget, som det er marketing, siger Sergio Giacoletto.
Billedtekst: Peter Perregaard, administrerende direktør for Oracle Danmark, og Sergio Giacoletto, Oracles chef for Europa, Mellemøsten og Afrika. Foto: Torben Klint