Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 7. juni 2002.
Brugerne elsker brugermøder frem for generelle IT-messer. Det var konklusionen på en række samtaler, undertegnede havde med nogle af de 36 danske brugere, der netop har været til internationalt brugermøde med flere tusind deltagere i Atlantic City, USA hos den tekniske IT-leverandør, Bentley Systems.
Begrundelserne gik fortrinsvis på dybden af den information, brugerne får med hjem om deres IT-produkter. IT er en stor del af brugernes hverdag og produkterne er strategiske arbejdsredskaber for virksomhederne. Brugermøderne bringer deltagerne tæt på kilden til viden om deres produkter. Derfor er de en succes.
Teorien om brugermødernes stigende popularitet bekræftes også af, at det formentlig lykkes Oracle at samle flere deltagere til sit europæiske brugermøde i Bella Center 24.-27. juni end det samlede antal besøgende på NTI-messen i sidste måned ligeledes i Bella Center. Messen samlede omkring 7.741 gæster.
På spørgsmålet om, hvorfor deltagerne i Bentleys brugermøde ikke synes, at messer er så interessante længere, var svaret, at de er for overfladiske.
Til dette synspunkt kan indvendes, at messerne netop har styrken i deres bredde. At det er muligt for brugerne at sammenligne produkter fra forskellige leverandører. Men måske er det ikke længere nok?
Én IT-messe i Danmark lever og har det relativt godt. Det er den tekniske IT og automationsmesse, Teknik & Data, der holdes hvert år i februar i Odense.
Trods en målgruppe, der er mere snæver end NTI og diverse kriser i IT-branchen, så er det gennem de seneste år lykkedes at fastholde et besøgstal på mellem 9.500 og 11.000 besøgende.
Forklaringen på Teknik & Datas tilsyneladende uafbrudte succes skal formentlig søges i, at denne messe både har relativt stor bredde i selve udstillingen og teknologisk dybde i det tilhørende konferenceprogram.
Brugermøderne og en række specialiserede konferencer om bestemte IT-emner har også typisk i dag en medfølgende udstilling. De har selvfølgelig ikke den samme bredde som en egentlig messe, men standene er her, i modsætning til nogle messer, typisk bemandet udelukkede med eksperter, fordi målgruppen er både veldefineret og krævende.
IT-brugerne er simpelthen blevet klogere og stiller derfor større krav. Det betyder, at hvis brede IT-messer skal have en fremtid, er arrangørerne og udstillerne nødt til at erkende dette faktum og indrette messerne, så de i højere grad tilgodeser de videbegærlige brugere.