Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 22. april 2002.
Apple Danmark går nye markedsføringsveje og indgår ny distributionsaftale med Rosenmeier IT Distribution A/S.
Et boble-telt fyldt med Apple Computers nyeste iMac mødte i dagene før påske forbipasserende på Kongens Nytorv midt i København. Med den nye type markedsføringstiltag vil Apple Computer åbne danske forbrugeres øjne for Macintosh-computernes muligheder i den digitale livsstil.
En livsstil som blandt andet dokumenteres af tal fra forbrugerelektronikkens brancheorganisation BFE. Målt over en femårig periode er salget af digitalt tilbehør som MP3-afspillere, cd, dvd, digitale videokameraer og fotoapparater steget fra ingenting i 1997 til knapt en halv million enheder sidste år.
I 2002 ventes salget at vokse yderligere 20 procent. Det er denne interesse for digital lyd og billeder hos danske forbrugere, som Apple håber kan omsættes til salg af den nye iMac, der har fået tilnavnet arkitektlampe-computeren.
Stor interesse
Interessen er da også stor for den buttede computer med en flad skærm monteret på en stang i rustfri stål.
Et besøg i boble-teltet på Kongens Nytorv viste tydeligt, hvordan forbipasserende nærmest ikke kunne lade være med at stille sig op for at røre ved iMac'en.
Samme melding lyder fra Kristian Eriksen, der er marketingchef hos Rosenmeier IT Distribution A/S (RID). Apple Computer og Nørresundby distributøren RID har netop indgået en distributionsaftale i Danmark.
- Forhandlerne er meget interesserede i iMac-produkterne. Stiller de en iMac op i butikkenâ er de helt sikre på, at det trækker interesserede ind fra gaden, fortæller Kristian Eriksen.
Ny rolle til Apple
Han er overbevist om, at iMac computerne kan komme til at spille en afgørende rolle, når en stor gruppe af danskere skal skifte deres første pc ud.
Ifølge Kristian Eriksen vil mange netop se på iMac computernes store muligheder inden for lyd og billeder.
- Vi har mange forhandlere blandt vores kunder, der har kontakter til videoproduktionsselskaber. Og andre mere traditionelle virksomheder vil også få øjnene op for brugen af lyd og billeder i forskellige sammenhænge, fortæller han.
25 mellemstore og mindre forhandlere i kundebasen hos RDI sælger i dag Apple produkter. Et tal der støt og roligt skal udvides.
RDI distribuerer det fulde program - iMac, iBook, G4, G4 Power Book samt Apple Server-serien. Apple Computer holder dog samtidig fast ved distributionsaftalen med Ingram Micro, der har en verdensomspændende aftale med Apple.
Boks: Fortsat Office på Mac
Microsoft er stadig indstillet på at udvikle og vedligeholde kontorpakken Office til Apples Macintosh-computere. For mange brugere har opgraderingen til det seneste Apple styresystem OS-X først været aktuel siden efteråret, hvor Microsoft frigav Office-pakken til OS-X.
Det vakte stor opsigt, at Microsoft for fem år siden skød kapital ind i det stærkt skrantende Apple Computer. Samtidig blev Microsoft Office tilgængelig på Macintosh-computere og
Apples medieafspiller QuickTime på pc'er.
Aftalen udløber formelt til august og bliver næppe fornyet eller erstattet af en ny aftale. Men chefen for Microsofts Macintosh-aktiviteter Kevin Browne understregede, at Office til Macintosh er en god forretning og det er drivkraften bag Microsofts software.
Billedtekst: Æbler i teltet. Apple Computer havde i dagene før påske udstillet den nye iMac i et boble-telt på Kongens Nytorv i København. Interessen er stor for den buttede computer med en flad skærm monteret på en stang i rustfri stål. Stiller en forhandler maskinen op i butikken er den sikker på at trække interesserede til.