Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 22. april 2002.
Der hænger tunge skyer over den hollandske koncerns økonomi, men afdelingen i Skovlunde har vendt udviklingen og tror på bedre tider.
Solen skinner endnu ikke for alvor i Skovlunde, hvor den danske afdeling af Landis ICT Group bor.
Men firmaet er ved at ryste de røde tal af sig, og det er et fremskridt i forhold til sidste år, hvor den månedlige bundlinie overvejende var negativ - på trods af en omsætning på cirka 90 millioner kroner.
Firmaets direktør Mogens Bæk Christensen fortæller, at han og hans folk har ofret meget energi på at nå dette resultat. Den danske afdeling har dermed sendt et signal om, at de økonomiske problemer, som hovedsædet i Holland tumler med, ikke vedrører dem.
Men firmaet har også været en tur igennem vridemaskinen, siden Mogens Bæk Christensen indtog direktørstolen i januar 2001.
Ny chef med slag i
I dag ser både arbejdsmiljø, forretningsfokus, organisation og arbejdsform helt anderledes ud.
Danske Landis sælger fortsat storage, netværk og sikkerhedsprodukter til IT-forhandlere Danmark, men på en anden måde.
- Vores fokus er vendt fra at være produktorienteret til at være salgsorienteret, siger Mogens Bæk Christensen.
Han fortæller, at Landis ICT Group blandt andet har lukket sit lager og kontor i Jylland, og har skåret i bemandingen fra 40 til 20 medarbejdere.
Dette har dog ikke ført til ændringer i omsætningen i 2001, som er bibeholdt i forhold til 2000.
Værdien ligger i viden
For at styrke fokus har Mogens Bæk Christensen skåret antallet af leverandører ned fra ni til fire: Veritas, NAI, Computer Associates og Avaya.
- Det er gået så fint, at vores markedsandel på disse produkter nu er så stor, at vi står over for at skulle udvide med nye igen, tilføjer han.
Udvidelsen gælder alle produktområder, men især netværksområdet har Mogens Bæk Christensen store forventninger til. De ny produkter må gerne komme fra de verdensledende leverandører.
Strategien fremover går i hovedtræk ud på at konsolidere sig som værdiskabende distributør, primært ved at være ude i marken for at give råd, både hos forhandlere og slutkunder.
- Salget skal ske via forhandleren, men der skal være tilbud om presales assistance herfra. Det er her vi ønsker at adskille os fra broadlinerne, siger Mogens Bæk Christensen.
Et andet vigtigt punkt på dagsordenen er udgiftsstyring og stramning af egen kreditgivning over for forhandlerne.
Billedtekst: 1. januar 2001 kom Mogens Bæk Christensen til Landis ICT direkte fra en lederstilling hos konkurrenten Azlan. Han har siden sammen med en motiveret stab vendt virksomhedens fokus og arbejdsform. Foto: Torben Klint