Fremtidens form

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 8. april 2002.


ViewSonics stifter James Chu vil gøre den smarte skærm synonym med IT i dagligdagen.

For første gang i sin godt 20-årige historie faldt salget af pc'er sidste år 5,1 procent på verdensplan. Men det bekymrer ikke James Chu, selvom hans virksomhed producerer de skærme, der giver pc'en liv.
- I de kommende ti år vil skærmen få den centrale rolle. Pc'en vil ikke længere være den enhed som vi forbinder med brug af IT i dagligdagen, det vil skærmen.
James Chu fortæller om sine visioner for branchen og teknologien i et lille møderum på førstesalen af ViewSonics stand på CeBit. Efter knapt 15 år har han skabt USA's næst mest kendte og solgte mærke i computerskærme.
Købte Nokia
Nu arbejder han på at gøre kunsten efter i Europa. Således opkøbte ViewSonic i foråret 2000 udviklingen og produktionen af skærme fra Nokia.
Lige nu er det ifølge James Chu de store skærme, der skaber indtjeningen. For trods IT-industriens globale krise, så er skærmbranchen ikke ramt så hårdt.
- Vi er midt i et systemskifte, hvor kunderne skifter til LCD-skærme. Det betyder, at vi generelt har klaret os bedre end resten af branchen, siger James Chu.
Nyt perspektiv
- Men i løbet af to til tre år vil vi få et helt nyt perspektiv på skærmen. Vi har allerede lanceret den første tablet-pc, og her på CeBit har vi verdenspremiere på den trådløse skærm eller super PDA'en, fortæller han.
Dermed er ViewSonic i gang med at ændre sin placering i IT-branchens fødekæde fra at være leverandør af tilbehør til leverandør af den helt centrale enhed. Samtidig har virksomheden leveret nogle af de første funktionelle bud på fremtidens form, som også er ude på hylderne i butikkerne.
Det var Microsofts Bill Gates, der for alvor introducerede formen på Comdex Fall-messen i 2000. Tablet-pc'en er en fuld funktionsdygtig computer i A4-størrelse på under to kilogram betjent via en trykfølsom skærm.
ViewPad
ViewSonics bud hedder ViewPad 1000, vejer 1,95 kg og drives af en 800 MHz Intel Mobile Celeron. Enheden kommer med 128 MB SDRAM, 10 GB harddisk og Windows 2000.
ViewPad 1000 har indbygget adgang til 802.11b Mini-PCI Wi-Fi. I USA starter priserne i detailleddet ved knap 17.000 kroner.
- Tablet-pc'en vil ikke erstatte den traditionelle bærbare, men derimod skabe et helt nyt behov. Hidtil har vi først og fremmest solgt ViewPad 1000 til kunder i forsikringsbranchen, transport- og sundhedssektoren, siger han.
Konkurrence
Men James Chu og ViewSonic er langt fra alene i forsøget på at sætte sig på markedet for den nye form. Især konkurrenterne i skærmbranchen som Samsung, Benq, Philips og NEC har præsenteret eller er lige på trapperne med tablet- pc'er.
Derfor havde ViewSonic valgt årets CeBit til at præsentere endnu et produkt i det nye format. AirPanel er en trådløs skærm, der holder forbindelse med Èn pc eller et trådløst netværk.
Den et kilogram lette enhed har en 206 MHz Intel StrongARM-processor og kommer med Windows CE .Net. Ved hjælp af et trådløst netværks-kort kan AirPanel udnytte den forudinstallerede Citrix-klient til at bringe applikationerne fra en server eller pc til live på skærmen.
Både AirPanel 100 og ViewPad 1000 kommer på det europæiske marked til sommer. Og James Chu lover, at det kun er begyndelsen på de smarte skærme.
I starten af marts lagde Intel Capital yderligere et beløb til sin eksisterende minoritetspost i ViewSonic. En investering som skal bruges til at sikre udviklingen af nye produkter med den smarte skærm som kerneteknologi.

Billedtekst:
Som IT-købmand blev han udkonkurreret af sin søster. Derfor valgte James Chu at udvikle og producere produkter under sit eget mærke.

Billedtekst:
De grå kassers tid er forbi. Pc'en ryger ind i skabet og ned i kælderen. Brugernes opfattelse af IT bliver knyttet til skærmen eller rettere den enhed, som udfører databehandlingen.

Billedtekst:
De tre farvestrålende australske Gouldian finker er ikke bare et farvestrålende logo. De er ifølge ViewSonics topchef James Chu blevet et symbol på ViewSonic - farvestrålende og venlig. Fem sæt af tre fugle er konstant på arbejde i ViewSonics hovedsæde i Los Angeles.

Boks:
Fra købmand til leverandør
Som IT-købmand blev han udkonkurreret af sin søster. Derfor valgte James Chu at udvikle og producere produkter under sit eget mærke.
Den 45-årige James Chu er født og opvokset i Taiwan, men kom til USA i 1986 for at sælge komponenter for en taiwansk elektronikvirksomhed. Året efter startede han distributøren KeyPoint, der mødte hård konkurrence fra en anden distributør med hans søster for bordenden.
- Jeg kunne hurtigt se store muligheder i skærmene, fortæller James Chu.
Han vurderes af finansmagasinet Forbes til at høre til i den eksklusive klub af IT-milliardærer. Og ViewSonic har opnået at blive den syvende største leverandør af skærme i verden. jh

Benq godt på vej
Det nye mærke Benq, der tidligere hed Acer Communications & Multimedia, kom ud af fjerde kvartal 2001 med et salg på 6,4 milliarder kroner. Mærket dækker blandt andet over en af ViewSonics konkurrenter.
På årets CeBit-messe fik Benq for første gang mulighed for at vise det nye ansigt. Det skete med præsentationen af en række nye produkter blandt andet skærme.
Men Benq er også repræsenteret i produktion af mobiltelefoner, CD-RW, scannere og digitale kameraer. Nettoresultatet efter skat blev på 464 millioner kroner. jh




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere


Vejen til skyen

Få indsigt i, hvordan overgangen til en samlet cloud-platform har styrket virksomhedens agilitet, fjernet datasiloer og leveret realtidsdata for bedre beslutningstagning.

04. december 2024 | Læs mere