Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 8. april 2002.
Markedet vokser stadig, men fremover kommer services som support, drift og løsningsdesign til at hive flere penge hjem hos forhandlerne.
Så længe der flyder data gennem erhvervslivets digitale årer, vil der være liv i sikkerhedssalget.
Kun omfanget og sikkerhedsprodukternes art vil forandre sig med tiden.
- Markedet vil aldrig nå en decideret mætning. Såvel kundens forretning som produkterne udvikler sig jo konstant, og det vil give behov for nye sikkerhedsydelser, siger Jørgen Gammelgaard, direktør hos forhandleren af sikkerhedsløsninger Network Consult.
IDC-analytiker Thomas Raschke mener heller ikke at kunne se tegn på, at sikkerhedssalget lakker mod enden.
- Jeg tror, at efterspørgslen vil fortsætte. Vi regner med, at de europæiske virksomheder vil bruge fem procent af deres IT-budgetter til sikkerhed i 2005, altså dobbelt så meget som i 2001, siger Thomas Raschke.
Gartner Group er endnu mere optimistisk og peger på, at der i 2005 vil blive brugt hele 10-12 procent af de europæiske virksomheders IT-budgetter til IT-sikkerhed.
På det danske marked blev der, ifølge IDC, sidste år solgt sikkerhedsprodukter i form af hardware og software for 34 millioner dollars, og i hele Europa blev der solgt sikkerhedsprodukter, bestående af hardware, software og services for seks milliarder dollars.
Penge i services
Det er ikke bare markedets størrelse, som vil ændres. Også sammensætningen af selve markedet vil forskyde sig. Visse produkter vil sælge mindre, andre mere, og serviceydelser vil generelt spille en større rolle.
IDC-analytiker Andreas Nordgren, der arbejder med det nordiske sikkerhedsmarked siger, at services i tilknytning til salg af sikkerhedsprodukter utvivlsomt vil spille en større rolle lokalt.
- De amerikanske leverandører vil omsætte deres produkter i Norden som hidtil, men samtidig vil en række lokale aktører komme til at tjene mere på rådgivning og installation, siger Andreas Nordgren, IDC.
Hos danske Network Consult er meldingen den samme:
- Der er fortsat en fornuftig margin på de kendte mærker, men fremover vil det blive stadig mere indbringende at sælge services som led i en samlet sikkerhedsløsning, siger Jørgen Gammelgaard.
Særlig vil support og drift af sikkerhedsløsninger for kunder, der outsourcer, blive et langt større forretningsområde end i dag, mener han.
- Desuden vil der kunne tjenes på rådgivning om design af sikkerhedsløsninger og på sikring af B2B-handel og CPC (Collaborative Product Commerce, red.), siger Jørgen Gammelgaard.
Hos konkurrenten Netsecure satses der også på services, for eksempel på at give råd om sikkerhedspolitik på strategisk niveau.
- Mange af vores kolleger i branchen har haft travlt med at installere firewalls og antivirus, men hvis kundens folk ikke ved, hvad det skal bruges til, er der et problem, siger direktør Frederik
Helweg Larsen fra Netsecure.
VPN og web-servere
Det er lukrativt at give råd om sikkerhed, men driveren for salget er produkterne.
Her har VPN-løsninger og sikkerhed til mobile opkoblinger været hot i de seneste måneder. I takt med udbredelsen af hjemmearbejdspladser vil dette blive endnu mere populært, mener Frederik Helweg Larsen.
Jørgen Gammelgaard, Network Consult, ser store muligheder i sikring af web-servere.
- Sikkerhed omkring web-servere har traditionelt set været problematisk. Især fordi applikationsudviklere, som laver web-serverne, ikke har haft øjnene op for sikkerhedsproblematikken, men nu er der ved at komme intrusion detection til web-servere, som kan løse problemet ved at lave en ekstern sikring af serveren, fortæller han.
Billedtekst:
Hos Network Consult mener direktør Jørgen Gammelgaard, at sikring af web-servere bliver populært - Der er ved at komme intrusion detection til webservere på banen, som kan lave en ekstern sikring af serveren, oplyser han.
Billedtekst:
VPN og sikkerhed til mobile opkoblinger vil fortsat være en god driver for sikkerhedssalget, mener Frederik Helweg Larsen, direktør for forhandleren Netsecure.
Billedtekst:
IDC-analytiker Thomas Raschke siger, at virksomhederne fremover vil sætte endnu flere penge af til sikkerhed. Især vil de efterspørge rådgivning og services inden for sikkerhed.