Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 8. april 2002.
Symantec har succes med Norton til private og virksomheder. Den største vækst vil kunne ses på de tunge løsninger, spår dansk chef.
Symantec, der producerer antivirus-softwaren Norton , slås på verdensplan med Network Associates, der ejer McAfee-løsningen, om at være verdens største antivirus-leverandør.
Herhjemme sælges produktet via to kanaler til henholdsvis virksomheder og forbrugere. Salget går via broadline-distributørerne Ingram Micro og Tech Data, og VAD'erne (Value Adding Distributor) Tempest og Swan.
- Det danske marked har simpelthen ikke størrelsen til at tage flere ind. Vi har forsøgt med tre broadlinere, men det var en for meget, konstaterer Country Manager Lars Windfeld-Pedini fra Symantec.
Han mener, at de to typer distributører supplerer hinanden perfekt. Broadlinerne er gode til lager, logistik og finansiering, mens de to
VAD'er er gode til at sælge de teknisk tunge løsninger.
- Op mod 65 procent af omsætningen stammer fra VAD'erne. Omsætningen stiger fortsat, og mit bud er, at den vil vokse mest hos denne type distributører, som jo traditionelt sidder på den tunge og dyre ende af løsningerne, siger Lars Windfeldt-Pedini. Han skønner, at Symantec sidder på 37 procent af antivirus-salget til erhvervslivet og på 80 procent af salget til private.
Produkterne sælges af mere end 850 forhandlere herhjemme.
Erhvervsløsningerne sælges blandt andet via Atea, Ravenholm, KMD og TopNordic, mens kæder som Merlin, Computercity og Zitech, tager sig af salget til private.
Fyldt med gule kasser
Omkring 65 procent af omsætningen hos Symantec stammer fra licenssalget, resten stammer fra boks-salg.
- Se dig omkring i en computerforretning. Der er fyldt med vores gule kasser. Det tager længere tid at sælge en boks end en licens, til gengæld er værdien større, siger Lars Windfeldt-Pedini.
Lars Windfeldt-Pedini startede det danske Symantec-kontor i 1998 efter en henvendelse fra leverandøren selv.
- Vi sidder på et godt marked og havde, selv i efteråret, sorte tal. Hos os gik salget strygende.
Som virksomhed har vi 20 år i branchen bag os. Vi er vokset løbende ved at købe andre leverandører op, konstaterer den danske chef.
Billedtekst:
Computerforretningerne er fyldt med vores gule kasser, siger Country Manager Lars Windfeld-Pedini fra
Symantec.