Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 8. april 2002.
Microsoft Danmark er yderst tilfreds med salgstallene for Windows XP og Office XP. Home Edition sælger bedst.
Det går smaddergodt!
Sådan lyder den umiddelbare kommentar til XP-salget fra Microsoft Danmarks salgschef Peter Colsted.
- Det er faktisk meget markant, også set i forhold til vores salg af Windows 2000, siger han og peger på, at alle Microsofts OEM-partnere er begyndt at bundle deres hardware med XP-produkter. Også de ældre modeller forsynes med XP.
Colsted oplyser, at det hurtigste skift til XP er sket på privatmarkedet, både inden for Office og Windows. Erhvervsmarkedet er en anelse langsommere i optrækket.
- De helt store virksomheder har adgang til XP via deres Enterprise-
aftale, som indebærer automatisk opgradering. Og de mellemstore virksomheder, som i forvejen har Windows 2000, er på vej. De mindre virksomheder samt dem, som stadig kører med Windows 95/98, vil typisk først skifte over, når de alligevel investerer i ny hardware, siger Peter Colsted.
Samme indtryk har en af Microsofts forhandlere Nem Computer.
- Det er gået godt, men bedst med salget af XP Home Edition, som mange mindre firmaer også benytter, siger marketingdirektør Ulrik Holm Nielsen og oplyser, at Nem Computer har solgt cirka 1.000 Windows XP styresystemer.
- Office XP skal derimod cykles mere i gang, siger Ulrik Holm Nielsen.
Erhvervslivet først med i 2003
De danske spilleres udmeldinger stemmer overens med de spådomme, som analytikere hos Gartner sendte på markedet i oktober sidste år, lige inden lanceringen af XP.
Her forudså Gartner, at Windows XP vil få den mest umiddelbare gennemslagskraft på privatmarkedet, og at XP nok først vil få en mere synlig penetration på erhvervsmarkedet i 2003.
- Forbrugersegmentet vil hurtigt implementere Windows XP Home, hvorimod Windows 2000 vil være det ledende operativsystem i forretningssegmentet i 2002, lød det i en global forecast fra Gartner Dataquest.
I forbrugersegmentet vil 87 procent af alle nye Windows-pc'er således blive solgt med Windows XP Home i 2002.
- Windows XP Home er en dramatisk forbedring af Windows 98, 98 SE og Windows ME, hvad angår stabilitet, men Windows XP Professional er kun en mindre forbedring af Windows 2000 Professional, og giver derfor kun en marginal "return on investment" for virksomheden, udtaler Gartner-analytiker Michael Silver.
Boks:
Antal solgte nye Windows-licenser på verdensplan (tusinder) IDC
IDC har justeret sine forventninger til det globale XP-salg en smule. Salget til privatmarkedet er justeret opad og for XP til erhvervslivet er
nedjusteret for 2002.
1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006
Windows 95 25.267 12.685 2.000 200 50 - -
Windows 98 43.983 60.088 25.680 8.000 3.200 1.500 500
Windows Me - 2.239 37.500 10.000 3.000 1.000 -
Windows XP Home - - 2.000 25.000 40.200 46.000 49.900
XP Home, justeret feb 2002 28.000 45.200 50.400 51.900 52.400
Subtotal 69.250 75.011 67.180 43.200 46.450 48.500 50.400
Windows NT Workstation 19.171 13.681 9.486 6.000 3.700 2.000 500
Windows 2000 Professional - 9.513 22.000 12.000 5.000 3.000 1.500
Windows XP Professional - - 2.000 48.000 61.000 68.000 72.600
XP Pro., justeret feb 2002 44.000 61.600 68.100 72.600 74.000
Subtotal 19.171 23.194 33.486 66.000 69.700 73.000 74.600
Total 88.421 98.205 100.666 109.200 116.150 121.500 125.000
Foto: Torben Klint