Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 5. februar 2002.
Nyt europæisk system til indlæring og undervisning i astronomi kan anvendes generelt til et utal af formål. Kernen i systemet er udviklet i Danmark.
Kernesoftwaren i et såkaldt virtuelt kontrolrum er udviklet i Danmark af DELTA-instituttet i Hørsholm. Nu vil instituttet søge at gøre udenlandske software-giganter som for eksempel Microsoft interesseret i at købe kernen.
Det virtuelle kontrolrum er et avanceret 3D edutainment-system der kombinerer indlæring i astronomi med teknikker hentet fra computerspil. Det kan bruges til at undervise i et utal af forskellige områder og altså ikke blot astronomi.
- Vi mener, at den generiske softwarekerne i systemet er så avanceret, at for eksempel Microsoft ville kunne spare megen udviklingstid at udvikle lignende systemer. Derfor prøver vi at gøre dem interesseret i at købe vores kerne, siger administrerende direktør Per Hartlev, DELTA.
Nyt undervisningsmiljø
Jørgen Bøgh været projektchef på Virtual Control Room (VCR). Han forklarer:
- Vi har villet udvikle en helt ny form for undervisningsmiljø - et elektronisk klasseværelse. Det vil udover astronomi for eksempel kunne anvendes til undervisning i kunst eller arkitektur.
Klasseværelset bygger på multimedie-undervisning med 3D modeller, computersimulering, video, animation, lys- og lydeffekter og teknikker hentet fra virtual reality.
Unge er målgruppen
Målgruppen for systemet er unge fra 16 til 18 år. Undervisningen foregår med rollespil i grupper, hvor de studerende iført 3D-briller skal løse en række opgaver. De samarbejder i grupper og har hver sin arbejdsstation med berøringsfølsomme skærme. Arbejdsstationerne er forbundet til et fælles netværk.
Personligt panel
En del af undervisningen finder desuden sted på en storskærm, der viser de fælles resultater.
Storskærmen er bærer af missionens historie.
Brugergrænsefladen mellem de studerende og systemet er et personligt panel, hvor den studerende holder en plade forsynet med en "pegepind". På storskærmen vises et virtuelt kontrolpanel, hvor knapper og kontroller kan aktiveres fra det personlige panel.
Selve indlæringen er udført som en mission, der har som endeligt formål at simulere det europæiske rumsamarbejde ESA's Rosetta-projekt, der går ud på at udforske kometen Wirtanen.
Skal være sjovt
De studerende guides gennem missionen af den kvindelige astronom doktor Ashley, der minder meget om en tegneseriefigur som Lara Croft.
- Vi har lagt vægt på, at systemet skal være sjovt for de studerende at anvende, siger professor Michael Gervautz, fra Wiens tekniske universitet.
Fra Danmark har også Tycho Brahe planetariet i København deltaget i udviklingen af systemet. De udenlandske deltagere kommer fra Belgien og Østrig og har alle tilknytning til institutioner, der forsker i astronomi og IT.
Billedtekst: Det internationale hold bag det virtuelle kontrolrum poserer her med de 3D briller, der er nødvendige for at få det fulde udbytte af teknologien bag kontrolrummet.