Ledelsen er alfa og omega ved opkøb af it-virksomhed

Når it-virksomheder skifter hænder, er det helt centralt, at sælger-virksomhedens ledelse og kultur passer ind i den nye virksomhed.

Artikel top billede

Læs også: Sådan får du den bedste pris for din it-virksomhed

Jesper Mathiasen har indtil september i år arbejdet hos Atea, hvor han har været med til at opkøbe intet mindre end 31 selskaber på tre år, og rådgiver stadig virksomheden på det punkt.

Han var en af talerne, da virksomhedsmægler-firmaet Schrøder Partners inviterede potentielle sælgere af it-virksomheder til oplæg om, hvad deres it-virksomhed er værd.

"Atea har haft meget fokus på, at de selskaber, vi opkøbte, passede ind i forretningen, og til de vækstplaner der er lagt. Kulturen skal passe sammen og medarbejderne og ledelsen skal kunne få en spændende fremtid," siger Jesper Mathiasen til de fremmødte. 

Kulturen og ledelsen er for ham som køber meget vigtig, og kan spænde ben for hele processen.

"Prisen har mange gange måttet skille os, men flere gange har det været, fordi følelsen har været, at sælger var der kun for pengene og ikke havde interesse i at finde en fælles fremtid," siger Jesper Mathiasen.

Ledelsen skal med over

Som køber er den typiske måde at lære noget om en virksomheds kultur selvfølgelig gennem samtaler med ledelsen.

For Jesper Mathiasen har det ved opkøb været meget vigtigt at spille godt sammen med ledelsen i sælger-virksomheden.

"Vi ligger meget vægt på, at det er en venlig overtagelse. Ledelsen må gerne kunne lide os, for hvis ledelsen ikke kan lide os, kommer medarbejderne heller ikke til det," siger Jesper Mathiasen.

Det handler blandt om at prøve at finde en rolle til ledelsen i den nye virksomhed, som de kan være tilfredse med.

Det kan nemlig være meget kritisk for værdien af et opkøb, hvis sælger-virksomhedens ledelsen smutter efter overtagelsen.

"Det kan være nøglepersoner som for eksempel direktøren eller salgschefen. Sidder man til møder med dem og fornemmer, at de spiller spillet, men i virkeligheden er på vej ud, så er det et problem. Det er en stor risiko, hvis vigtige personer forlader virksomheden," forklarer Jesper Mathiasen.

Derfor opfordrer han også sælger-virksomhederne til at gøre sig klar til et salg og gå positivt ind i den proces.

"Man skal være åben for køberhenvendelser fra start, men også ret hurtigt være klar over, om man er klar til at gå ind i en salgs-proces. Det er aldrig klogt, at splide hinandens tid og skuffe en potentiel køber, og dermed forpasse muligheden for at sælge på et senere tidspunkt," siger Jesper Mathiasen.

Læs også: Sådan får du den bedste pris for din it-virksomhed

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S