Det svenske business intelligence-selskab QlikTech scorer højt i en international undersøgelse blandt verdens BI-brugere.
Det fremgår af den årlige undersøgelse af business intelligence-brugere, BI Survey 9, der er fortaget af det uafhængige analysehus Business Application Research Center (BARC).
QlikTech kommer ind som nummer et i kategorierne kundeloyalitet, server-responstid og på spørgsmålet om, hvorvidt brugerne vil købe flere licenser.
Kundeloyalitet er en af de mest eftertragtede kategorier blandt forhandlere, mener Barney Finucane, ledende analytiker hos BARC.
"De fleste forhandlere arbejder hårdt på at opnå topplaceringer i kundeloyalitet, fordi det siger meget om brugernes oplevelse med deres produkt og virksomhed generelt, men også om bæredygtigheden af deres forretning."
QlikTech og produktet QlikView bliver af brugerne fremhævet for sin brugervenlighed, der for 38 procent af de flere end 3.000 spurgte slutbrugeres vedkommende blev angivet som en af de vigtigste faktorer, der påvirker købsbeslutningen.
QlikView-kunderne angav en højere prioritet af brugervenlighed overfor slutbrugere end købere af et hvilket som helst andet BI-produkt, ligesom server-responstiden, der rangeres højest af QlikViews kunder, også får det mindste antal klager med på vejen.
Anderledes forretningsmodel
I undersøgelsen har QlikTech det højeste antal af kunder med intention om at købe flere licenser.
QlikTech operer med en forretningsmodel, der går ud på, at potentielle kunder har mulighed for at prøve programmet, inden de køber, efter devisen 'try before you buy.'
"Det er glædeligt at se, at vores forretningsmodel, som går ud på at bevise vores værdi, efterhånden som vi bevæger os igennem en organisation, betaler sig i forhold til kundeloyalitet. Vi hører ofte fra kunder, at de finder vores fremgangsmåde forfriskende i forhold til den traditionelle virksomheds-software-model hvor software-løsninger ofte ender som dekoration på kontorets reoler," siger Lars Björk, CEO for QlikTech.
Undersøgelsen viser desuden, at mens næsten halvdelen af SAP Business Warehouse-brugerne mener, at det vigtigt at kunne integrere BI-løsningen til virksomhedens eksisterende produkter, var den bekymring kun til stede hos under 10 procent af brugerne af QlikTech.
De mest prisbevidste BI-brugere er Microsoft-kunder, der bruger SQL Server Analysis Services, mens priser generelt ikke optager brugerne af IBM Cognos Reporting, Oracle Hyperion, MicroStrategy og SAP.