Artikel top billede

Foto: John W. McDonough (Foto: John W. McDonough)

Teledirektør efter bøde: Telebranchen har et problem

Telebranchen har et troværdighedsproblem, fortæller direktøren for Onfone, som netop har fået en klækkelig bøde.

Læs også: Dansk mobilselskab får bøde på 50.000 kroner.

50.000 kroner.

Det er, hvad mobilselskabet Onfone betaler i bøde for at have et produkt på sin hjemmeside med mangelfulde oplysninger.

Administrerende direktør Morten Strunge fra Onfone ærgrer sig over bøden.

"Det er ærgerligt, og det er en fodfejl fra vores side. Vi manglede at skrive nogle prisoplysninger på vores hjemmeside omkring minimumsprisen for en bindingsperiode på et internet-produkt," siger han og påpeger, at fejlen fandt sted for halvandet år siden.

Dumper i forbrugertillid

Tidligere har en række teleselskaber, som Forbrugerombudsmanden også meldte til politiet, over for Computerworld fortalt, at de fandt fremgangsmåden fra institutionen urimelig. Flere mente, at bødens størrelse var ude af proportioner, mens andre mente, at de blev hængt urimeligt ud.

Morten Strunge ønsker dog ikke at kritisere Forbrugerombudsmandens fremgangsmåde. I stedet henviser han til, at telebranchen konstant ligger i bunden i forbindelse med undersøgelser om forbrugertillid.

"Vi har et problem, hvis vi som branche ligger rangeret dårligere end brugtvognsforhandlere. Vi føler selv, at vi prøver at bryde det ved at have gennemsigtige produkter, men hvis andre i branchen ikke er helt ærlige, så rammer det også os," siger han.

Senest endte telebranchen i bunden af Forbrugerredegørelse 2010, som Forbrugerstyrelsen udsendte i juni. Morten Strunge mener, at gennemsigtige priser er vejen frem.

"Vi prøver at bryde de problemer, der er ved troværdigheden, ved, at vi ikke har bindingsperiode på vores produkter. Hos os kan man opsige abonnementer fra dag til dag, hvis man ikke ønsker at være kunde, ligesom vi ikke har opkaldsafgifter, minuttakseringer og så videre," fortæller han og tilføjer, at selskabet har gjort op med bindingsperioder.

Forbrugerombudsmanden meldte otte teleselskaber til politiet i juni sidste år, og seks af sagerne er nu afsluttet. De to sidste og uafsluttede sager omhandler Telenor og Dansk Net.

Læs også: Dansk mobilselskab får bøde på 50.000 kroner.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere