Avatar billede azerty Juniormester
12. oktober 2014 - 14:27 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Windows 8 versus Windows 10

Hej!

Vil programmer, som kan køre i Windows 8.1, også kunne køre i Windows 10?

Jeg har lavet nogle hjemmelavede programmer med "Iexpress", som kører upåklageligt i alt fra Windows 2000 til Windows 8.1. Jeg har downloadet en beta-version af Windows 10 for at se, om de også ville kunne køre i Windows 10. Desværre er der et eller andet galt - enten med den downloadede ISO-fil eller med min brænding til DVD - så jeg ved ikke, om Windows 10 kan køre dem.

Jeg tror, de vil køre, men jeg har læst, at der sket en eller anden forandring med "cmd.exe" i Windows 10, som er et afgørende element i "Iexpress-programmer".

Er der nogen, der har prøvet at køre en "Iexpress-fil" i Windows 10 - og i givet fald fungerer det?

På forhånd tak.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
12. oktober 2014 - 19:35 #1
Vil det ikke være bedst, om du hentede en frisk ISO og fik det bekræftet på egen hånd, i stedet for at lytte til, hvad folk PÅSTÅR at have prøvet?

ISO'en er på 3,81Gb, så det burde være til at overse på den fornuftig forbindelse.
Avatar billede azerty Juniormester
12. oktober 2014 - 20:17 #2
Det er nok en god ide, men det kunne jo være, at nogen havde prøvet det...

Min ISO er i øvrigt en 32-bit på 2,93 GB (3.155.288.064 byte).

Tak for interessen jeg lader spørgsmålet hænge lidt endnu.
Avatar billede Slettet bruger
12. oktober 2014 - 21:09 #3
Som der står i #1, så er der kun at prøve det. Men husk, at hvis du laver en opdatering med win 10, kan du ikke nedgradere, hvis du fortryder.
Jeg har prøvet win 10. Det var, for mig, en flad fornemmelse af at sidde med win 8 med en dårlig start menu. Jeg foretrækker så afgjort Classic shell.
Det første jeg fandt ud af var, at min antivirus Kaspersky ikke kunne køre. Så prøvede jeg Avast, som heller ikke kunne køre.
Windows tasten+E fungere ikke længere på samme måde, og der er andre forandringer, som muligheden for flere skriveborde. Nå nu er det jo kun en prøveversion, så der kan ske meget. Og efter min mening, skal der virkelig ske meget godt, for at få nogen til at kaste penge efter win 10, hvis man i forvejen har 8.
Avatar billede Slettet bruger
12. oktober 2014 - 21:47 #4
Jeg vil foreslå at installer det som dual boot som jeg har gjort.
Så har både windows 7 og windows 10
Avatar billede azerty Juniormester
12. oktober 2014 - 21:59 #5
Jeg har back up (Acronis) af Windows 7, så det er nemt i retablere computeren. Jeg havde ikke tænkt mig at fortsætte med at køre med en beta.

Jeg prøver igen - ny download, ny brænding, og så må vi se...

Erfaringerne, som "xby" har gjort sig, lyder ikke lovende :-(

Jeg lukker spørgsmålet i morgen tidligt. Hvis nogen kunne tænke sig et par point, så læg et svar :-)

Tak igen.
Avatar billede Slettet bruger
12. oktober 2014 - 22:37 #6
I stedet for at brænde, så brug en Usb pind.
Avatar billede Slettet bruger
12. oktober 2014 - 23:07 #7
Enig med #6. Prøv Rufus den er virkelig god. http://rufus.akeo.ie/
Avatar billede azerty Juniormester
13. oktober 2014 - 06:55 #8
Tak for ideen. Jeg kigger på Rufus i aften.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
13. oktober 2014 - 07:01 #9
Rufus er lige til højrebenet: I med en USB-stick, peg på ISO'en og skriv, så har du et bootbart medie at installer fra.
Avatar billede Slettet bruger
13. oktober 2014 - 12:58 #10
Man skal bare være opmærksom 1 ting. Man skal indstille til, om man kører MBR eller den nyere GPT. http://peecee.dk/upload/view/443377
Avatar billede azerty Juniormester
13. oktober 2014 - 21:13 #11
Tak til alle, og point til CRKrogh.

Hvis jeg ikke kan finde ud af det, vender jeg frygteligt tilbage :-)