Avatar billede Slettet bruger
05. oktober 2014 - 13:12 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Flytte filer fra død 8.1 til eksternt medie

Kære eksperter.

Mit nuværende problem minder meget om et tidligere, som jeg fik løst af "220661" (123.268 point). http://www.eksperten.dk/spm/997035

MiniXp fra Hirens boot cd virkede perfekt, og jeg fik flyttet alle filer. Endnu en gang tak til "220661".

Mit nuværende problem handler om, at min egen nye laptop med Win 8.1. er fucket helt op og kan ikke startes. Den døde da jeg havde sat Norton Utilities til at koge natten over med vist nok diskoprydning eller defragmentering.

Næste morgen var den hverken til at hugge eller stikke i. Har prøvet alt hvad jeg kunne komme i tanke om. Den afviser også Nortons rescue cd.

Har sat BIOS til legacy, og den ser Hiren, og jeg kan vælge MiniXP, men under starten af MiniXP slukker pc'en. Har forsøgt 20 gange.

Jeg ønsker at redde mine data på harddisken, og er derefter rede til at geninstallere alt, men jeg kan ikke finde ud af at få tilgang til mit C-drev samtidig med en ekstern USB harddisk, så jeg kan kopiere mine data fra C-drevet over på noget eksternt.

Har ikke nogen dvd til 8.1 (var præ-installeret på maskinen) på men til 7 og stort set alt andet. Har prøvet at boote på fx 7 dvd'en men jeg kan ikke se at det giver mig nogen udveje.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
05. oktober 2014 - 21:32 #1
Boot pc'en med en Linux cd/dvd og overfør data til ekstern harddisk. Lubuntu er en letvægt Linux, hurtigere start.
http://lubuntu.net/
Eller
Tag harddisken ud og tilslut til anden pc med en adapter:
http://www.av-cables.dk/USB-til-SATA-converter/usb-2-0-til-ide-sata-converter.html?gclid=CMSDq-qclsECFYXhcgod354Alw
Avatar billede Slettet bruger
09. oktober 2014 - 09:23 #2
> FinnRasmussen

Beklager svartiden.

Det lykkedes!

Jeg prøvede først USB-løsningen med Lubuntu. Det virkede perfekt.

Smart simpel pakke, gav mig gode minder om DOS-tiden. En god fornemmelse af at være i kontrol.

Når jeg får tid vil jeg udforske Lubuntu mere :-)

Også tak for linket til det udstyr jeg skulle bruge, hvis jeg blev nødt til at tage harddisken ud.

Jeg fik skruet samtlige skruer i bunden af HP laptoppen ud, men har endnu ikke regnet ud hvordan man skiller den øverste og den nederste del ad. De er stadig som svejset sammen.

Nå, men det er jo ikke et behov lige nu, da Lubuntu løste mit problem.

Smid venligst et svar.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
09. oktober 2014 - 10:27 #3
Linux er mindre resursekrævende end Windows og kan med fordel installeres på ældre hardware. Gamle Windows XP computere kan få et nyt liv.
Lubuntu kræver som minimum en 800 mhz processor og 380 mb ram.
Linux Mint minder meget om Windows og kræver minimum 512 mb ram.
Venlig hilsen