Avatar billede Danni91 Nybegynder
11. juli 2014 - 16:24 Der er 7 kommentarer

selvbyg af ekstern harddisk

Hej Eksperter

Jeg fandt min gamle laptop, og vil gerne lave en ekstern harddisk, mit problem ligger i at jeg ikke ved hvordan jeg sletter eller "reder" de filer som ligger i harddisken.

Google var ikke til stor hjælp denne gang

På forhånd tak
Avatar billede Blueeyez Mester
11. juli 2014 - 16:26 #1
Køb et usb til sata kabel og tilslut harddisken til en anden pc? (Antager bærbaren er delvis defekt).
Avatar billede claes57 Ekspert
11. juli 2014 - 16:32 #2
dimser http://www.avxperten.dk/pc-tilbehoer/harddisk-kabinet/harddisk-kabinet.asp
de to første er lette - bare plump disken i og det kører.
Af andre - det skal være til 2½" hdd og helst usb3.0
Når du piller disk ud af bærbar så kan der sidde et mellemstik på. Det skal væk før den kan bruges i eksterne disk-holdere.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. juli 2014 - 16:50 #3
Hvis du vil købe et løst kabinet, skal du lige vide om det er sata eller ide tilslutning disken har.
Sata ide adapteren kan klare begge formater. Og er disken en ide disk behøver du sikkert ikke bruge strømforsyningen til adapteren.
Tror det det er denne http://www.avxperten.dk/pc-tilbehoer/usb-tilbehoer/usb-2.0-til-sataide-adapter.asp blueeyez mener?
Avatar billede Blueeyez Mester
11. juli 2014 - 17:15 #4
#3 korrekt :-)

Det er et meget praktisk værktøj fremfor at skille/samle ens ekstern pga man lige skal se hvad en harddisk indeholder :-)
Fås også i usb 3 for højere hastigheder :-)
Avatar billede Danni91 Nybegynder
11. juli 2014 - 21:09 #5
Alt det med kabler og kabinetter er på plads, det jeg skal bruge hjælp til er:

når jeg tilslutter enheden til en anden PC kan jeg ikke kopiere eller slete de filer der er på harddisken.

min PC kom selv med forslag som jeg fulgte om at overtage ejerskabet af harddisken, men det gjorde kun at jeg kunne fremvise filerne.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
12. juli 2014 - 10:08 #6
Opret en Linux live-cd og boot PC'en med den. Linux er ligelad med Windows tilladelser, så man får fuld kontrol over disken. Når filerne er reddet, kan Linux også formatere den.

En Linux light starter hurtigst
http://lubuntu.net/
Avatar billede 220661 Ekspert
12. juli 2014 - 14:58 #7
http://support.microsoft.com/kb/2623670/da#method3
Ved ikke om du med denne vejledning her kan få dem åbnet?