Avatar billede zentobi Nybegynder
02. juni 2014 - 19:48 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

Windows 8.1 kan ikke boote - hjælp

Først hvad jeg har gjort: 1. Købt Samsung ssd evo hardisk
2. installeret i samsung ultrabook (Bios kan se den)
3. Lavet en usb om til bootable og lagt min Win 8.1 iso ned på (med windows egen tool)
4. Installeret windows 8.1

Problemet er at den ikke kommer længere end samsung logoet - og dermed aldrig booter fra windows.

Jeg har prøvet at fixe master boot record + tage strømmen og holde power knappen nede (på samsung ultrabooks er der en battery reset kanp, da man ikke fysisk kan fjerne batteriet - men det skulle virke efter hensigt fint)

Jeg har også prøvet of formatere drevet og køre install igen - uden held.

Håber virkelig på noget hjælp her :)
Avatar billede 220661 Ekspert
02. juni 2014 - 20:01 #1
Har du ændret boot rækkefølgen, så ssd drevet er 1 boot efter du har installeret?
Formoder du har haft usb som 1 boot da du installerede.
Avatar billede zentobi Nybegynder
02. juni 2014 - 20:04 #2
Det har jeg ja
Avatar billede Slettet bruger
02. juni 2014 - 20:05 #3
Samsung logoet, atså logoet fra Ultrabook? Så booter computeren slet ikke fra SSD. Har du prøvet, under boot, at trykke på boot menuen (F11 - F12 eller?) for at se, hvad der prøves at boote fra?
Er AHCI slået til i bios? Det bør det under alle omstændigheder være, for at SSD Evo kører optimalt.
Avatar billede Slettet bruger
02. juni 2014 - 20:12 #4
Ps. Men er der installeret windows med MBR, kan der ikke bootes med AHCI slået til.
Avatar billede zentobi Nybegynder
02. juni 2014 - 20:16 #5
ja lige præcis. Men det gjorde min gamle harddisk sådan set også (der en bjælke i bunden hvor en blå blok viser load), men nu stopper den når den er helt fuld. AHCI er slået til ja. Bootmenuen som inde i bios? - der står ssden øverst. - prøvede med F11 og F12 under opstart, men der skete intet (får så vidt jeg kan se kun mulighederne F2 Setup (bios) og F4 Recovery)

Har også prøvet at starte den op uden AHCI, dog med samme resultat
Avatar billede 220661 Ekspert
02. juni 2014 - 20:19 #6
Har du prøvet at klone den gamle installation over på den nye disk?
Avatar billede zentobi Nybegynder
02. juni 2014 - 20:24 #7
Nej det har jeg dog ikke, men har umiddelbart heller ingen interesse, da jeg ønsker em clean install :)
Avatar billede 220661 Ekspert
02. juni 2014 - 20:27 #8
Hvilket program har du brugt til at klargøre din installation på usb?
Avatar billede 220661 Ekspert
02. juni 2014 - 20:28 #9
Jeg har selv brugt Rufus og WintoFlash med held.
Avatar billede zentobi Nybegynder
02. juni 2014 - 20:29 #10
Burn aware hed programmet vist
Avatar billede Slettet bruger
02. juni 2014 - 20:30 #11
Ligger der en ekstra HDD i computeren af Sata typen? Hvis jeg tilslutter en Sata til bundkortet (stationær) forsøger bios at boote på den i stedet for SSD. Det burde den selvfølgelig ikke, når SSD er sat til 1ste boot, men hvis der er en Sata i, så prøv at fjerne den. Det undrer mig, at der ikke er en boot menu.
Avatar billede Slettet bruger
02. juni 2014 - 20:35 #12
Jeg har selv klonet fra en Sata, men når du vil have en helt ren installation, hvorfor gik du så en omvej med USB, har du ikke noget DVD drev?
Avatar billede zentobi Nybegynder
02. juni 2014 - 20:38 #13
Der er desværre intet dvd drev i den nej. Så derfor jeg måtte bruge en anden pc til at lave Iso image etc. og derefter windows egen dvd to usb tool (windows 7, men virker fint til windows 8)
Avatar billede 220661 Ekspert
02. juni 2014 - 20:41 #14
#10 Burnaware er som jeg ser det et brænderprogram. Det er muligt det skulle kunne lave en usb bootbar disk, men jeg ville måske sætte et spørgsmålstegn ved det?
Rufus og WintoFlash derimod er specielt designet til den ene opgave og dem ved jeg virker.
Avatar billede zentobi Nybegynder
02. juni 2014 - 20:45 #15
Det var selve til at lave isoen fra dvden - til at lave usb bootable brugte jeg som sagt windows eget tool: http://www.microsoftstore.com/store/msusa/html/pbPage.Help_Win7_usbdvd_dwnTool
Avatar billede Slettet bruger
02. juni 2014 - 20:50 #16
Burn Aware er nu ikke fra Microsoft, men derfor kan den jo godt være udmærket. Spørgsmålet er bare, om den kan klare 8.1, som er noget anderledes end 8.0. Men det ved jeg ikke.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. juni 2014 - 20:58 #17
#15 Er  "Windows 7 USB/DVD Download Tool" kompatibel med Windows 8.1?
Der står intet om Windows 8 på den side du linker til efter hvad jeg kan se
Avatar billede Slettet bruger
02. juni 2014 - 21:03 #18
#17 Den er kun beregnet til windows 7, så det skulle ikke undre mig, hvis det har kokset med 8.1.
Avatar billede Slettet bruger
02. juni 2014 - 21:08 #19
@zentobi
Nu har 220661 givet et par bud på installer, men ellers er der USB Universal installer, den har i alt fald 8.0 med. http://www.pendrivelinux.com/universal-usb-installer-easy-as-1-2-3/
Avatar billede 220661 Ekspert
02. juni 2014 - 21:11 #20
Rufus http://rufus.akeo.ie/ som jeg har brugt understøtter Windows 8 og samtidigt også almindelig bios og den nyere uefi bios
Avatar billede Slettet bruger
02. juni 2014 - 21:20 #21
#20
Jeg har nu hentet Rufus, den ser interessant ud, ikke mindst fordi den kan operere med EFI. Jeg vil prøve den ved lejlighed.
Avatar billede Slettet bruger
02. juni 2014 - 21:26 #22
Da jeg ville gemme Rufus, opdagede jeg, at jeg havde den, bare 1.4.1 men havde totalt glemt den, og anede ikke den har EFI funktion, måske nok, fordi det ikke før har været aktuelt for mig:-)
Avatar billede zentobi Nybegynder
02. juni 2014 - 22:10 #23
Det var lige godt.. Det virkede! selvom: http://www.askvg.com/create-windows-7-bootable-usb-drive-or-dvd-using-official-windows-7-usbdvd-download-tool-from-microsoft/

Siger det ikke burde gøre en forskel - Men det er fuldstændig irrelevant. Tak, nu kører det :)
Avatar billede zentobi Nybegynder
02. juni 2014 - 22:31 #24
Okay nyt problem -_-

Nu vil den ikke boote jo mindre Usb'en sidder i - noget i har prøvet før, eller kender løsningen på?
Avatar billede Slettet bruger
02. juni 2014 - 23:28 #25
Hvad var det som virkede, Rufus eller hvad?
Avatar billede zentobi Nybegynder
03. juni 2014 - 00:37 #26
Ja lige præcis Ja39
Avatar billede Slettet bruger
03. juni 2014 - 00:43 #27
Rufus Ok. Men det var jo 220661 løsning, hvorfor tager du så alle point selv?
Avatar billede 220661 Ekspert
03. juni 2014 - 15:35 #28
#24. Er ssd disken 1 valg i boot rækkefølgen?
Avatar billede 220661 Ekspert
04. juni 2014 - 12:22 #29
Noget nyt?
Formoder det er løst siden der ikke er tilbagemelding.

Jeg er i øvrigt enig i #27.
Du burde derfor have bedt om svar i stedet for at lukke og tage point selv :-(