Avatar billede Limas Nybegynder
28. maj 2014 - 15:19 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Programmøren har solgt en kopi af min side.

For nogle år siden købte jeg en programmering til en hjemmeside, som nu er særdeles populær lokalt. Jeg leverede ide og det fulde design (opsætning, tekster, formularer, grafik).  Programmøren har  netop videresolgt  en tro kopi af denne side til en anden kunde. Må han det?  Jeg kan ikke forstå hvis det er lovligt, da det jo også er mit arbejde, han videresælger, og programmeringen må vel også være min, når jeg har betalt for den?
28. maj 2014 - 15:57 #1
Hvordan er kontrakten formuleret?
Avatar billede repox Seniormester
28. maj 2014 - 16:56 #2
Medmindre det i kontrakten er formuleret at han har overdraget rettighederne til koden til dig, så står det ham frit for at gøre med koden som han lyster.

Du kan derfor ikke rejse krav mod programmøren.

Hvis han har overdraget rettighederne til dig, kan du gøre krav på erstatning på uberettiget brug af et værk du har rettighederne til.

Du kan ikke gøre krav på et afkast af salgsprisen, men dit erstatningskrav kan sagtens overstige det beløb.
Avatar billede arne_v Ekspert
28. maj 2014 - 17:24 #3
Nu skal vi skelne mellem:
A) det som programmoeren har lavet (kode)
B) det som du har lavet (tekst, grafik)

re A)

Hvis din kontrakt med programmoeren giver dig rettighederne til koden (og det er meget normalt), saa har du en sag. Men du skal vaere helt sikker paa at koden faktisk er kopieret og ikke bare ligner, fordi den samme person har skullet loese det samme problem to gange og derfor komme rfrem til meget ens loesninger.

Hvis der ingen kontrakt er, saa kan han genbruge koden som han har lyst til.

re B)

Hvis du i denne her kontrakt eller i anden kontrakt har givet programmoeren licens til dine ting (tekst, grafik etc.), saa har han ret til at bruge den.

Men ingen kontrakt omkring dette (hvilket jeg formoder er tilfaeldet), saa overtraeder han dine ophavsrettigheder. Saa erstatning, fogedforbud og hele molevitten er en mulighed.
Avatar billede conz Juniormester
28. maj 2014 - 17:26 #4
#2
Det er sædvanligvis rigtigt, men i det her tilfælde har OP jo leveret fx grafik til sitet, og det kan jeg da på ingen måde forestille mig at webdesigneren har overtaget overtaget rettighederne til. Så der er måske noget at gå efter her.
Avatar billede Limas Nybegynder
28. maj 2014 - 19:36 #5
Tak for jeres svar.
Der er en kontrakt. Den starter med "1. Vi koder siden baseret på leveret layout..." Derefter er der punkter med yderligere præcisering af tekniske funktioner og til sidst generel oplysning vedr. Design og programmering, hvor der bl.a. står "Samtlige leverede opgaver er med tidsubegrænset brugsret, men må dog ikke uden xx's accept kopieres til hverken tredje part eller til eget brug." Da jeg i sin tid kommenterede sidste punkt og sagde, at det vel måtte være gensidigt, at han heller ikke måtte kopiere mit design til andre, var svaret, nej selvfølgelig ikke. Det har jeg desværre ikke på skrift. Det er en tro kopi han har videresolgt, med det design, opsætning, tekst osv., som jeg havde leveret.
Avatar billede arne_v Ekspert
28. maj 2014 - 19:51 #6
Du har kun koebt brugsret, saa han har lov til at saelge hans kode til andre.

Han har ikke lov til at saelge det som du har produceret. At du ikke har det paa skrift er ligegyldigt - det er ikke dig som skal bevise at han ikke har lov til at bruge det - det er ham som skal bevise at han har lov til at bruge det.

Saa hvis du kan bevise at du har produceret tekst og grafik, saa maa den sag vaere meget klar. Saa spoergsmaalet er bare hvordan du vil koere sagen. Vil du kontakte ham og bede ham fjerne dit materiale? Vil du gaa til en advokat og starte rettens vej? Vil du sende ham en stor regning for brug af dit materiale?
Avatar billede Limas Nybegynder
29. maj 2014 - 18:28 #7
Tak for svar. Jeg forstår det på den måde, at programmøren har rettighederne over koden, men at han ikke kan videresælge mit layout, tekst osv. Jeg håber programmøren og jeg kan finde en løsning i al  fordragelighed.
Avatar billede Limas Nybegynder
29. maj 2014 - 18:33 #8
Tak for hjælpen :-) Jeg er ny bruger og ved ikke helt hvordan jeg giver dig point?
Avatar billede arne_v Ekspert
30. maj 2014 - 03:25 #9
Medmindre andet er aftalt saa ejer forfatteren rettighederne. Og det gaelder baade hans kode og dine tekster & grafik.
Avatar billede arne_v Ekspert
30. maj 2014 - 03:25 #10
Jeg smider et svar.