Avatar billede Blueeyez Mester
16. maj 2014 - 00:39 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

DDNS - FTP - Dansk Kabel TV - AS-604T

Har en ASUSTOR AS-604T som jeg har opsat DDNS i, da det ikke virkede  i min router (Den fik ikke fat i den korrekte ip, men d et gør nasen).

problemet er dog jeg ikke kan forbinde  via ftp (21) (eller andre porte formentligt.)

I min nas siger den OK til dette.. Så jeg ville høre om nogen herinde har Dansk Kabel TV som heller ikke kan bruge no-ip.com som DDNS eller bare DDNS på port 21 (FTP)
16. maj 2014 - 03:17 #1
Har du et modem foran din router?

Ser dit netværk nogle lunde sådan her ud?
http://i.imgur.com/oWmU5uj.png
Avatar billede Blueeyez Mester
16. maj 2014 - 09:34 #2
Der er ingen modem, er koblet på internettet via en lan port i væggen og internet udbyderen er Dansk Kabel TV.
Avatar billede chalde Seniormester
16. maj 2014 - 09:45 #3
Har du en offentlig IP?
Fra Dansk Kabel TV's supportside:
En offentlig IP adresse, er en adresse som er offentlig tilgængelig. Hos Dansk Kabel TV, kan der tilkøbes en fast offentlig IP adresse, således at du kan tilgå dit udstyr udefra. Dette er nødvendigt hvis man ønsker at have servere eller lign, kørende i hjemmet.
http://www.danskkabeltv.dk/kundeservice/boligforening/support/find-din-ip/

Dertil kommer naturligvis evt. portforwards i router/firewall.
Avatar billede Blueeyez Mester
16. maj 2014 - 10:01 #4
Har ikke en offentlig ip, da jeg håbede DDNS kunne gøre så jeg ikke behøvede den del.. Men kan være jeg tager fejl?
Avatar billede chalde Seniormester
16. maj 2014 - 10:42 #5
#4 DDNS vil ikke løse problemet, da det er 2 forskellige ting.
DDNS sørger for at dit hostname resolver til den aktuelle IP-adresse, men har intet med hvordan trafikken håndteres fra WAN til LAN at gøre.
For at kunne tilgå dine services fra internettet af, så skal du have en offentlig IP.
Avatar billede Blueeyez Mester
16. maj 2014 - 10:52 #6
Okay, altid noget Dansk Kabel TV er forholdsvis billige på det område :-)

Smid et svar.
16. maj 2014 - 14:05 #7
Så længe du ikke dobbelt NATter, så behøver du ikke en statisk IP.
Avatar billede Blueeyez Mester
16. maj 2014 - 16:26 #8
Dobbelt NATter?
Avatar billede chalde Seniormester
16. maj 2014 - 19:33 #10
#7 Såfremt udbyderen tilbyder kunden at tilkøbe en public IP, så er der med 99% sikkerhed CGN i spil her.

Men det er nemt at teste.
Se hvilken IP router/første enhed får tildelt.
Sammenlign med http://myip.dk/
Er det forskellig IP, så er der tale om CGN.
Avatar billede Blueeyez Mester
16. maj 2014 - 20:10 #11
Er ret sikker på det er CGN. Min router opfanger 1 ip, mens enhederne derunder opfanger en anden.. Iøvrigt har jeg fået lavet en trace route og Dansk Kabel TV har en ret pudsig routing.. Lidt sjovt at den slags opsætninger skulle gøre det billigere at drive virksomhed..
16. maj 2014 - 20:59 #12
#10 Ja, men man kan aldrig vide sig 100% sikker med ISPers formulering.

#11 Som chalde siger, så er du nok underlagt CGN, og skal derfor tilkøbe en public IP for at få "hul igennem".

Det er billigere for ISPen, da de ikke skal leje så mange IP adresser fra RIPE (http://ripe.net).
Avatar billede chalde Seniormester
16. maj 2014 - 21:08 #13
IPV4 adresser er i ekstremt høj kurs, så det er langt billigere for dem at investere i mere udstyr og tunge routings, end at skulle forære offentlige IP-adresser til kunderne.
Avatar billede Blueeyez Mester
17. maj 2014 - 00:10 #14
Den høje kurs skyldes vel at IPv4 er ved at være opbrugt og ingen vil eller er klar til at skifte helt til IPv6?
17. maj 2014 - 00:44 #15
Der er stadig en del "frie" IP adresser, dog sidder institutioner/virksomheder på dem.

Især i USA sidder universiteterne på en del adresser, som ikke bliver benyttet.

Men ja næsten alle "offentlige tilgængelige" IPv4 spaces er uddelt:
Europe (RIPE) - http://www.ripe.net/internet-coordination/ipv4-exhaustion/ipv4-available-pool-graph

Africa (AfriNIC) - http://www.afrinic.net/en/statistics/ipv4-exhaustion

North America (ARIN) - https://www.arin.net/resources/request/ipv4_countdown.html

South America (LACNIC) - http://www.labs.lacnic.net/stats/reports/

Asia Pacific (APNIC) - http://www.apnic.net/community/ipv4-exhaustion/graphical-information
Avatar billede Blueeyez Mester
02. juni 2014 - 20:59 #16
Chalde smid et svar. :-)
Avatar billede chalde Seniormester
03. juni 2014 - 07:45 #17
Ingen point til mig :)
Avatar billede Blueeyez Mester
03. juni 2014 - 09:17 #18
Iorden ;-)

Lukker tråden.
Avatar billede kurtmo Novice
03. juni 2014 - 09:44 #19
#11 Kommer du igennem et par 10.x-adresser på vej ud? Det er helt normalt - også selvom man har en offentlig ip :-)