Avatar billede JonasTH Nybegynder
08. maj 2014 - 14:52 Der er 10 kommentarer

slet Linux Ubuntu

Hey alle sammen.

Jeg har har installeret Linux Ubuntu på min computer (en 8" Acer notebook) Jeg vil så hjerne tilbage til Windows xp igen. Jeg har så prøvet både meden eksterne dvd drev og en bootabel USB drev, men den siger altid at den ikke kan bruge den harddisk Jeg prøver at installere på. Hvordan kan det være

Mvh Jonas H
Avatar billede DonSkoD Juniormester
08. maj 2014 - 15:19 #1
Du skal sandsynligvis formatere harddisken og oprette nye partitioner, før du kan installere Windows.

Linux benytter ext3/4 og Windows skal gerne have NTFS.

Du får muligheden for at formatere/slette partitioner, når du booter på Windows-DVD'en.
Avatar billede JonasTH Nybegynder
08. maj 2014 - 15:25 #2
Ja det har jeg prøvet, men det vil den ikke. Kan det være at jeg nemmere kan slette/formatere den med en Windows 7 dvd?
Avatar billede Slettet bruger
08. maj 2014 - 15:27 #3
Det er sådan, at når man formaterer, så ligger der stadig data på disken. De er bare ikke synlige mere, men kan stadig lave ravage når man vil installere et styresystem. Og det er almindeligt, at gamle efterladenskaber fra Linux forhindrer et ny OS i at blive installeret. Så er man nød til at overskrive alle de skjulte data.
Det kan gøres med Killdisk. Der skal bare overskrives 1. gang, men det tager lang tid, og jo større disk jo længere tid.
http://www.killdisk.com/downloadfree.htm
Avatar billede JonasTH Nybegynder
08. maj 2014 - 15:31 #4
Okay. Jamen jeg vil prøve det så. Skriver igen når jeg har prøvet det. Tak indtil vider :-)
Avatar billede JonasTH Nybegynder
09. maj 2014 - 00:06 #5
Nå. Nuhar computeren stået i lidt over 5 timer og slette hele harddisken, men jeg kan stadig ikke installere noget. Og når jeg prøver at slette partitionen skriver den bare "setup is unable to.perform The,requested,operation om The selected partition. This partition contains temporary setup files that required to compete The installation"

Hvad skal jeg gøre?
Avatar billede Slettet bruger
09. maj 2014 - 00:30 #6
Efter Killdisk er der ingen partitioner længere. Har du være i Diskhåndtering og formateret den med NTFS, ellers kan disken ikke ses af windows.
Nå for en time siden tog jeg en hel sovepille, den virker nu, så godnat:-)
Avatar billede JonasTH Nybegynder
09. maj 2014 - 08:54 #7
Disken kan ikke ses af windows.
Avatar billede Slettet bruger
09. maj 2014 - 11:03 #8
Disken kan ikke ses i Diskhåndtering??? Du mener vel ikke Enhedshåndtering? Kan du sende et skærmbillede af Diskhåndtering ind til os?
09. maj 2014 - 14:15 #9
Har du prøvet at slette den existerende partitionen?

se link:
http://pcsupport.about.com/od/operatingsystems/ss/instxpclean1_7.htm

Og evt. kan man ikke slette partitionen med killdisk, hvis Win Xp ikke kan klare det?

Når du har slettet den, skal du så oprette en ny.
Avatar billede Slettet bruger
09. maj 2014 - 21:35 #10
@rogerrabbit
Hvis disken ikke kan ses, kan partitioner jo heller ikke slettes:-)