Avatar billede Slettet bruger
08. maj 2014 - 12:50 Der er 6 kommentarer

4-pin CPU kabel i en 8-pin socket

Hej

jeg har for nyligt købt nye computer dele til at opgradere min PC med,
men det viser sig nu at jeg måske har lavet en bommert, den PSU jeg har i computeren har et 4-pin(2x2) kabel til CPU strøm, mens motherboarded har en 8-pin(2x4) modtager,

motherboard info:
https://www.komplett.dk/gigabyte-ga-z87x-sli-socket-1150/803019
og core info
https://www.komplett.dk/intel-core-i7-4770k/780483

hvad jeg nu spekulerer over er, kan jeg bare sætte 4-pin kablet i 8-pin socket?
eller skal man skaffe sig en adapter som her:
http://www.av-cables.dk/adapter-stroem-kabel/intern-8-pin-plug-p4-4-pin-jack-stroem-adapter.html
Avatar billede FastEthernet Novice
08. maj 2014 - 12:58 #1
Fandt en forumpost fra en person med præcis samme problem som dig, og det ser ud til at det ikke skulle være noget problem at sætte 4-pinskablet i en 8-pins socket.

http://www.overclock.net/t/1302369/4-pin-in-8-pin-socket
Avatar billede Slettet bruger
08. maj 2014 - 13:01 #2
det er også hvad jeg har læst de fleste steder, men der er også folk som er usikker på hvad der kan ske, (og jeg er meget let at gøre nervøs da det er første gang jeg selv har installeret core og det hele)
Avatar billede FastEthernet Novice
08. maj 2014 - 13:12 #3
Hvis du vil være på den helt sikre side, så køb adapterkablet - det er jo trods alt ikke den helt store investering, og så sikrer du også at CPU'en får strøm nok hvis du har planer om at overclocke en dag (baseret på info fra førnævnte forumpost).
Avatar billede Slettet bruger
08. maj 2014 - 13:23 #4
ville nok være fornuftigt, men jeg har ikke planer om at overclocke noget,
Avatar billede Slettet bruger
08. maj 2014 - 14:28 #5
4 pin i 8 pin sokkel skulle være ok. Det betyder bare, at der er en mulighed for at sætte 2x4 pin i for mere strøm hvis det kræves.
Der kan ikke ske noget ved det. Har selv havt sådan en sokkel, men brugte kun 1 4 pin.
Avatar billede Slettet bruger
11. maj 2014 - 10:33 #6
okay har prøvet det med 4-pin, og det ser ud til at virke findt