Avatar billede moodlight Nybegynder
07. april 2014 - 10:22 Der er 16 kommentarer

Kan Excel regne med to forskellige værdier?

Hej eksperter.

Jeg har kun rodet en lille smule med excel for sjov, men nu står jeg overfor en opgave som jeg vil hører jer om excel kan løse.

Jeg skal bruge et regneark som kan regne i både tid og vægt samtidig.

Lad mig give et eksempel:

Jeg har en maskine der skal lave 6 tons materiale, maskinen kan lave 400 kg i timen.
Så når jeg sætter maskinen igang kl. 12.00, hvornår er den så færdig?
Dvs. jeg taster starttid og råvaremængde ind, og vil gerne have sluttid ud.

Kan i svare på om excel kan håndtere den udregning og hvis, hvordan?

mvh
Ulrik
Avatar billede supertekst Ekspert
07. april 2014 - 10:35 #1
Ja det skulle der ikke være noget i vejen for

F.eks.:
Du kan beregn antal timer som 6000 / 400 C1: =A1/B1
Du kan anvende D1: =Nu() så anføres dag og tids eller du kan skrive det som 07-04-2014 10:30

Sluttidspunktet E1: C1+D1

og så velkommen til Eksperten
Avatar billede CRHM Nybegynder
07. april 2014 - 10:38 #2
Du kan bruge nedenstående formel hvis du har 6000 i A1, 400 i A2 og 07-04-2014 10:30 i A3:

=TID((A1/A2);;+A3
Avatar billede CRHM Nybegynder
07. april 2014 - 10:41 #3
Manglede lige en parentes:

=TID((A1/A2);;)+A3
Avatar billede moodlight Nybegynder
07. april 2014 - 10:57 #4
Tusind tak for hurtigt svar.. jeg kan se logikken og det fungerer "næsten"..
Hvis jeg siger 1000/400 kommer den ud med 2 timer som resultat, men i virkeligheden tager det 2 timer og 30 min. ?
Hvis den kun kan regne i hele timer, kan den så runde op istedet for at runde ned?
Avatar billede supertekst Ekspert
07. april 2014 - 11:14 #5
=RUND.OP(resultatcelle;antal ciffre)
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
07. april 2014 - 11:26 #6
A1= materiale der skal laves
A2= materiale der kan laves pr. time
A3= starttid

Sluttid = =A3+(A1/A2)/24
Avatar billede moodlight Nybegynder
07. april 2014 - 11:27 #7
Hmm.. Det fungerer ikke helt godt med at runde op.. Der er flere maskiner der er afhængige af hinanden, så slut tiden bliver helt ude i skoven..
Er der slet ingen ingen mulighed for at regne minutterne med i regnestykket, så tiden bliver korrekt?
Avatar billede supertekst Ekspert
07. april 2014 - 11:38 #8
Måske kunne du komme med et eksempel vedr. "de flere maskiner"

Vedr. minutter har du formateret antal decimaler i resultatet?
Avatar billede moodlight Nybegynder
07. april 2014 - 11:50 #9
Det er flere maskiner i en produktionslinie.. Hvert step i processen har en bestemt tid afhængig af mængden, samt rengøring.
Så for at vide hvornår jeg kan sætte en ny produktion igang i step 1, skal jeg vide rimelig præcis hvornår step 2-7 er klar til at modtage nyt produkt.. Det er lidt kompliceret at forklare, men jeg vil gerne undgå for meget spildtid, samtidig med at produktet ikke kan tåle at stå stille i et step og vente på at næste step bliver klar.

Jeg har formateret resultat til: tt.mm Men det ændrer ingenting i resultatet, jeg får stadig kun hele timer
Avatar billede supertekst Ekspert
07. april 2014 - 12:12 #10
Ok - det lyder komplekst - men måske skal man tænke på noget mere avanceret - her tænker jeg på en programmeret løsning.
Avatar billede moodlight Nybegynder
07. april 2014 - 12:21 #11
Ja, den tanke har også strejfet mig, men hvis excel kunne lave denne "simple" udregning perfekt, vil det sagtens kunne lade sig gøre at lave det hele i excel som allerede er installeret på alle firmaets maskiner.
Hvis det kan undgås vil jeg foretrække den løsning, fremfor at skulle betale udvikling og efterfølgende licens til et nyt program.
Avatar billede supertekst Ekspert
07. april 2014 - 12:37 #12
NB: Det kan gøre I Excel, idet VBA er indbygget i alle Office applikationerne.
Avatar billede bjarnehansen Seniormester
07. april 2014 - 12:54 #13
Tag et kig på dette :
http://gupl.dk/709368/
Avatar billede moodlight Nybegynder
07. april 2014 - 13:04 #14
Ahh.. det lykkedes med lidt del udregninger ;-)
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
07. april 2014 - 13:18 #15
#13
Hvorfor gentage noget der allerede er foreslået?
Avatar billede bjarnehansen Seniormester
07. april 2014 - 13:22 #16
det var kun for at vise hvordan det ville se ud i et ark .....