Avatar billede ZeBa Ekspert
05. april 2014 - 19:22 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

At logge ind som administrator

Jeg har et problem, som jeg er nødt til at logge ind som administrator for at løse.
Men jeg ved ikke hvordan jeg gør, og her hvor min pc for en gangs skyld opfører sig nogenlunde, er jeg heller ikke meget for at forsøge mig med den slags narrestreger. Risikerer man ikke at blive afkrævet et password når man har gjort det?
Avatar billede richardjensen Seniormester
05. april 2014 - 20:22 #1
Hvis du bliver afkrævet password,kan du nok ikke komme videre uden.
Avatar billede claes57 Ekspert
05. april 2014 - 20:26 #2
har du prøvet 'kommandoprompt' højreklikke og log ind som administrator - det virker hvis det er der, du vil hen.
Ellers må du skrive lidt om, hvad du skal som admin når det ikke kan løses via kommandoprompt.
Avatar billede jenscarlo Juniormester
05. april 2014 - 20:28 #3
Avatar billede ZeBa Ekspert
05. april 2014 - 23:02 #4
#1: Nej, det er jo netop det, jeg frygter

#2:
Nej, det har jeg ikke, for som jeg skriver, så tør jeg ikke logge ind som administrator, jvr. #1
Jeg kan ikke få Debut Video Capture til at optage lyden direkte fra lydkortet (lysprogrammet Audacity kan fint gøre det), og så har jeg fået denne besked fra  NCH Software:
If the stereo mix is enabled and you still face problems with audio recording, please uninstall the software and then login as the Administrator of your computer. Download once more and install. Allow driver installation when prompted and reboot.
Avatar billede claes57 Ekspert
06. april 2014 - 07:18 #5
Det de skriver er bare, at for at programmet indlæses korrekt, så hent installationsfilen, højreklik på den og vælg kør som administrator.
Det er en helt normal ting ved nogle programmers installation. Bare gør det.
Avatar billede ZeBa Ekspert
06. april 2014 - 18:39 #6
Og så risikerer jeg ikke at blive spurgt om passwords eller andet djævelskab?
Avatar billede claes57 Ekspert
06. april 2014 - 19:27 #7
nej - det er bare en mulighed for at indlæse ting der kan ændre i opsætningen af maskinen. Og det er jo netop det, du vil her.
Avatar billede ZeBa Ekspert
06. april 2014 - 19:40 #8
Jeg har aldrig forstået det med at logge ind som administrator, for kræver det ikke et password? Og det mener jeg da ikke at have fået - og hvad kan man i øvrigt bruge det til?
Avatar billede claes57 Ekspert
06. april 2014 - 20:15 #9
det er bare din egen login - men kræver kun, at du lige tænker dig om - er du 100% på, at du vil køre dette program? Udover din opsætning/konto på maskinen, så rettes der også i opsætning/drivere for evt andre brugere. Så vil du lave denne ændring?

Udover retten til at lave 'globale' ændringer på maskinen, så andre brugeres konti også rettes til, så er der ingen andet brug.
Avatar billede ZeBa Ekspert
06. april 2014 - 21:43 #10
Men hvad er min egen login? Jeg bruger da aldrig login?

Om jeg er 100%? Jamen jeg har da installeret og kørt det adskillige gange, så hvad skulle der ske ved at gøre det nu?
Der er ikke andre brugere end mig?

Jeg fatter ikke, hvad problemet er??????
Avatar billede claes57 Ekspert
07. april 2014 - 06:10 #11
Du er logget ind - Windows har en brugerkonto på din userid. Der er som standard et par andre konti/brugere på maskinen: administrator og gæst. Herudover kan du frit oprette andre brugere. Når du fra din konto vælger 'kør som administrator' så kan du installere ting, der også tilretter disse andre konti.
Windows skal bare bruge til accept på, at det er det, du vil.
Så gør det dog - hvorfor skal det være så svært. Skal du altid have fuldt forståelse på alt før du kaster dig ud i det?
Avatar billede ZeBa Ekspert
12. april 2014 - 03:45 #12
Næh - når det angår alt andet end computere har jeg aldrig været bange for noget som helst - men fordi jeg næsten hver eneste dag oplever uregelmæssigheder af den ene art er jeg konsekvent nervøs for, at et eller andet går galt. Og her, at Windows på et eller andet tidspunkt forlanger et password. Og jeg mener faktisk, at jeg for nogle år siden pludselig ved hver opstart skulle fortælle, hvem jeg var. Og det er den slags idioti, jeg ikke har lyst til at opleve igen.
Sagt på en anden måde: Jeg stoler ikke på Bill Gates eller min computer over en dørtærskel.
Jeg kunne nok også finde et område, hvor du ikke føler dig så tryg, som jeg gør :)
Avatar billede ZeBa Ekspert
12. april 2014 - 03:46 #13
Og så forstår jeg i øvrigt slet ikke, hvorfor det skulle gøre en forskel, om jeg installerer et program som administrator.........
Avatar billede claes57 Ekspert
13. april 2014 - 12:45 #14
Administrator er bare for at gøre dig bevist om, at du udover din egen konto og ændrer på evt andre konti samtidig. Windows tester ikke på, om der er en eller ti brugerkonti på maskinen før den foreslår administrator-konto.

PS jeg har rigeligt med fobi'er, så er ikke i markedet for flere. ;)
Avatar billede ZeBa Ekspert
18. april 2014 - 03:52 #15
NCH skriver:

Usually on a 'Windows' environment under the 'Start' menu there is an option to 'Log Off' when it does it brings the main screen that has a list of users, login as the administrator which should be the top one.

Jeg kan ikke finde denne "Start" nogen steder, men du skrev tidligere, at jeg kunne højreklikke på installationsfilen og vælge at køre den som administrator. Skulle det ikke virke på samme måde? Jeg spørger fordi det ikke hjælper.
Avatar billede claes57 Ekspert
18. april 2014 - 06:54 #16
Microsoft har tænkt, at start-knappen er overflødig i win8. Det synspunkt deler de ikke med ret mange.
Højreklik på filen skal give samme rettighed ved indlæsning. Så det skal virke. Hvis altså indlæsning af det program løser dit problem.
Ellers må du beskrive hvad der sker - eller problemet, så vi kan se på en anden løsning.
Avatar billede ZeBa Ekspert
22. maj 2014 - 00:16 #17
Får jeg et svar til points?
Avatar billede claes57 Ekspert
22. maj 2014 - 03:47 #18
Bare luk selv.
Avatar billede ZeBa Ekspert
22. maj 2014 - 04:00 #19
ok