Avatar billede Slettet bruger
08. marts 2014 - 16:14 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Windows 7 Home Premium - Mens den stadig kan købes :-)

Har to spørgsmål, som jeg nok burde kende svaret på, men nu er jeg kommet i tvivl.

Har set på mulighederne på edbpriser.dk, og der er kun OEM versioner til salg, og de er alle markeret 64 Bit.

1)
Flere forhandlere skriver nedenstående, eller noget tæt på:

"Man som bruger være opmærksom på at licensen binder sig til computerens bundkort - skiftes dette, skal der indkøbes ny licens."

Jeg er godt med på reglerne, men sker der virkelig det i praksis?
At pc'en efter indtastningen af serienummeret, kommunikerer med Microsoft, der så registrerer unike data fra bundkortet m.m, og derefter lagrer disse data sammenknyttet med licens-serienummeret?

2)
Betyder mærkningen "64 bit" at programmet kun virker med et 64 bit bundkort/processor?

Jeg synes jeg kan huske, da jeg installerede min første pc med Windows 7, at installationsprogrammet detekterede pc's formåen, og faldt tilbage og installerede 32 bit versionen, hvis hardwaren ikke understøttede 64 bit. Men det var måske kun i gamle dage?
Avatar billede claes57 Ekspert
08. marts 2014 - 17:54 #1
oem er låst til hardware - men det er ikke specifikt bundkortet. Den tæller antal udskiftninger, og efter et antal skal windows aktiveres igen - ikke det store - bare ring til nummer (hvis det ikke virker online) og lov, at det kun kører på denne ene pc - pt hos mig er kun tastaturet tilbage fra den første win7-maskine, alle andre dele er skiftet løbende over årene.

64bit skal have en 64bit cpu - men der har været mange pakker med 32/64bit i samme pakke (jeg har fx en), hvor man kan vælge frit.
Avatar billede claes57 Ekspert
08. marts 2014 - 18:16 #2
Avatar billede Slettet bruger
21. marts 2014 - 18:05 #3
@Claes57

Tak for rigtig god tilbagemelding

Smid venligst et svar.
Avatar billede claes57 Ekspert
21. marts 2014 - 18:24 #4
bare luk selv
Avatar billede Slettet bruger
22. marts 2014 - 13:18 #5
ok :-)