Avatar billede fhansen82 Mester
16. februar 2014 - 15:48 Der er 7 kommentarer

Tilknytning af netværksdrev via script i Win 7 fejler

Hej alle

Døjer, som så mange andre på nettet, med netværksrev, som ikke bliver mappet korrekt, som "i de gamle dage". Skylden ligger umiddelbart hos UAC, som laver noget knas. Sætter jeg UAC til laveste sikkerhedsniveau, fungerer scriptet efter intentionen, og drev bliver mappet som de skal. På alle andre niveauer, mappes drev ikke. Er der nogle som er bekendte med en god løsning, andet end at "deaktivere" UAC? Jeg har cyklet rundt i problemstillingen i adskillige dage, og prøvet alverdens forslag fra nettet uden held. Jeg forbinder til netværksdrev placeret på en Win 7 maskine på min server. Jeg forbinder både til netværksdrevene via standard brugere og administrator bruger på andre maskiner. Jeg har både prøvet at benytte 'Net use' samt '.MapNetworkDrive' i scriptet med og uden angivelse af brugernavn og password i forskellige afskygninger. Scriptet køres via GPO Logon/Logoff script featuren (Brugerkonfiguration). Jeg er ikke vild med at UAC nu er slået fra og vil derfor gerne finde en løsning som fungerer.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
16. februar 2014 - 16:55 #1
Hej.

  Du må lige uddybe "netværksdrev placeret på en Win 7 maskine på min server"?
  Forsøger du at forbinde en Win7-klient til shares på en server? I så fald, hvilken server, er den DC og er din klient medlem af domænet?

De bedste hilsner
Avatar billede fhansen82 Mester
16. februar 2014 - 17:02 #2
Det er en server på et hjemmenetværk. Serveren fungerer ikke som DC og der er intet domæne. De PC'er som tilknytter drevene er blot medlemmer i samme Hjemmegrupper/Arbejdsgruppe.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
16. februar 2014 - 17:04 #3
Hvad får du af svar, hvis du åbner en kommandoprompt i user-context og laver en [net use] med UAC sat til Normal?
Avatar billede fhansen82 Mester
16. februar 2014 - 17:21 #4
For administratorkonto: Ingen poster
For brugerkonto: To ud af to forbindelser vises. Dog vises forbindelserne ikke i Stifinder før efter et par minutter.

Hvis jeg som udgangspunkt logger ind på administratorkontoen først, logger af, og logger ind på std. brugerkontoen, så mappes drevene fint.
Det er også værd at nævne, at scriptet udføres praktisk talt med det samme, når der logges ind på std. brugeren, efter der har været logget ind på anden konto i forvejen. Der må være nogle komponenter som er blevet loaded ved første login, som ikke behøves loaded i anden omgang. Under første login går der et minuts tid, før scriptet køres.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
16. februar 2014 - 18:42 #5
Prøv at se, om der er netværks-services, der står til "Manual startup" - det tyder jo meget på, at du venter på at nogle services trækkes i gang og efterfølgende valideres ok.
Avatar billede fhansen82 Mester
16. februar 2014 - 21:10 #6
Jeg prøver lige at kigge på det, men det bliver nok først tirsdag jeg når det. Tak for hjælpen ind til videre.
Avatar billede fhansen82 Mester
17. februar 2014 - 20:31 #7
Kan ikke lige se nogle med manuel. Har uploaded en liste: http://gupl.dk/707592/