Avatar billede onkelhenrik Nybegynder
15. februar 2014 - 10:13 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Min PC vil ikke starte

Hej

Min Pc skærm frøs pludselig i går, medens jeg var på nettet, samtidig med at der kom en masse vandrette og lodrette striber i alle mulige farver.

Jeg slukkede maskinen ( stationær ) ved hjælp af on/off knappen, og tændte den igen.

Under opstarten var der desværre igen masser af striber i forskellige farver på skærmen, og det forsatte, efterhånden som maskinen prøvede at starte Windows op.

Se billeder af min skærm + mere forklaring her:

http://www.bricksite.com/asus/side2

Jeg er bange for, at det er hardwarefejl ( harddisken, grafikkort ? ) , har du/I et bud på hvad der kan være galt ?

Alle forslag vil være velkomne.

Pc' en er en HP Pavillion Elite m9067.sc-a, købt i juli 2008
Grafikkort: Nvidia GeForce 8600 GT
Windows Vista Home Premium

Se flere specs her:

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?cc=dk&lc=da&dlc=da&docname=c01197646#N359

Med venlig hilsen
Henrik
Avatar billede 220661 Ekspert
15. februar 2014 - 11:06 #1
Prøv at tage siden af, og tjek den for snavs indvendigt. Er grafik kortet en lukket type skal man lige gøre lidt mere ud af rengøringen.
Du skal bruge trykluft på dåse og en støvsuger til at rense med.
Jeg tror nemligt dit grafikkort har kørt varmt. Håber ikke det har lidt uoprettelig skade på det.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. februar 2014 - 11:07 #2
Prøv også lige et tjekke tilslutningerne mellem kort og skærm.
Avatar billede onkelhenrik Nybegynder
15. februar 2014 - 11:50 #3
Hej 220661
Jeg gik  i gang med rengøring, straks efter at fejlen opstod ( burde jeg have skrevet i mit første indlæg, sorry ).
Og der var en del støv, da det er noget tid siden jeg sidst gjorde den ren.

Dog har jeg ikke prøvet at bruge trykluft, så jeg vil lige købe en dåse og give grafikkortet en ekstra omgang.

Prøver også lige at tjekke tilslutninger....
Avatar billede 220661 Ekspert
15. februar 2014 - 11:57 #4
Du kan lige få dette link: http://spywareinfo.dk/tip-og-tricks/rens_taern.htm på vejen.
Avatar billede onkelhenrik Nybegynder
15. februar 2014 - 12:45 #5
Har nu rengjort grafikkortet ekstra grundigt.

Har haft grafikkortblæseren afmonteret, renset og givet den en klat ny kølepasta.

Men desværre hjalp det ikke, stadig de samme skærmbilleder:

www.bricksite.com/Asus/side2

mvh Henrik
Avatar billede onkelhenrik Nybegynder
15. februar 2014 - 12:47 #6
Og tak for linket 220661 ;-)
Avatar billede 220661 Ekspert
15. februar 2014 - 12:55 #7
Viser den ordenlige billeder i fejlsikret tilstand?
Gør den det, så prøv at opdatere din driver til grafikken.
Det kan sagtens være den kan køre i fejlsikret, da det ikke belaster chippen så hårdt, og at den fejler når grafik driver loades.
Hvordan så grafik chippen ud?
Så den ud som om den havde været meget varm?
Hvordan så lodningerne ud til chippen?
I bærbare kan man med varme genoplive en grafik chip.
Jeg har dog ikke selv afprøvet at genoplive en chip på et løst grafikkort.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. februar 2014 - 12:55 #8
#6 velbekomme :-)
Avatar billede onkelhenrik Nybegynder
15. februar 2014 - 14:57 #9
#220661
Har nu haft den startet op i fejlsikret tilstand, og  det lykkedes første gang ;-)

Men skræmbilledet er stadig meget stribet:

www.bricksite.com/asus/fejlsikret-tilstand

Har herefter prøvet at opdatere grafikdriver, men den siger at den allerede har den sidste nye version.

Har lige haft afmonteret grafikblæseren igen og taget et par billeder, med og uden blitz af chippen:

www.bricksite.com/asus/grafikchip

Jeg synes ikke jeg er i stand til at se, om den har været meget varm. Den ser ens ud i farven og helt blank, og lodningerne ser gode ud.

Hvis vi nu antager, at det er grafikkortet det er galt med, hvordan sikre jeg mig at jeg får købt et der passer til maskinen ?

Grafikkortet er et Nvidia GeForce 8600 GT.

Mvh Henrik
Avatar billede 220661 Ekspert
15. februar 2014 - 15:12 #10
Den ser jo pæn ud synes jeg og ser ikke ud til at have været varm.
læste i en tråd med bærbare, at de opvarmede chippen til ca 210 grader for at vække den til live. men her var der slet ikke billede overhoved. Og jeg kan ikke vurdere om en opvarmning vil kunne hjælpe dig.
Har du prøvet at gendanne tilbage til før problemet opstod?
Der kom jo opdateringer til systemet i går.
Avatar billede onkelhenrik Nybegynder
15. februar 2014 - 15:25 #11
#220661
Jeg går lige i fejlsikret, og gendanner et tidligere tidspunkt.....
Avatar billede onkelhenrik Nybegynder
15. februar 2014 - 16:05 #12
#220661

Gendannelse løste desværre ikke problemet.

Vh Henrik
Avatar billede 220661 Ekspert
15. februar 2014 - 16:35 #13
Så må det være hardware defekt.
Kortet er jo et PCI Express x16. Du skal ved køb af nyt kort være opmærksom på, at hvis du køber et der er kraftigere end det du har i, så skal strømforsyningen kunne klare det ekstra forbrug der kommer. Du har nu en 300 watt forsyning kan jeg se.
Man kan under system requirements for det nye kort se hvad det anbefaler af system psu.
Avatar billede onkelhenrik Nybegynder
15. februar 2014 - 17:01 #14
Tak for svar 220661, jeg vil gå i gang med at Google på et grafikkort, tak for dine gode input :-)
Jeg lukker tråden her.
Vh Henrik
Avatar billede onkelhenrik Nybegynder
15. februar 2014 - 17:54 #15
#220661

Sender du lige et svar, så giver jeg gerne et par points ;-)
Avatar billede 220661 Ekspert
16. februar 2014 - 08:49 #16
Svar. Og tak for det :-)