Avatar billede jcr18 Professor
24. januar 2014 - 21:01 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

problemer med kryptering af data?

Jeg vil meget gerne benytte programmet trueCrypt til kryptering af data på samtlige mine diske, men er usikker på om ikke det giver problemer alligevel.
Det er en rar fornemmelse at vide, at skulle man miste sine harddiske, f.eks ved tyveri, at så ikke andre kan se dine data, men jeg er usikker på et område. Håber nogen vil bidrage med deres meninger og især erfaringer.
Situationen: Jeg laver en total backup af f.eks C-drevet. Jeg vælger at kryptere hele disken inden den 1. kopiering. Sætter backup programmet til shedule for differenteret løbende backup. Når så programmet kopiere de fremadrettet ændrede data vil det jo være uden kryptering (med mindre dette kan forudindstilles hvilket jeg ikke kender noget program der kan) og disse må jo så konflikte med de krypterede data. Problemet ser jeg må komme i det øjeblik jeg evt. skal lave en recovery af C-drevet da det jo så vil gjort med en kombination af krypterede og ukrypterede data.
Hvad mener I om den mening?
Avatar billede kurt54 Ekspert
25. januar 2014 - 02:34 #1
Jeg går ud for det er på windows. I givet fald ville jeg aldrig kryptered C -drevet. Jeg ville også lægge alle mine data på andre drev end C-drevet - og jeg ville aldrig bruge differenteret løbende backup på krypteret drev - men muligsvis synkronisering mellem kryptererede drev. Jeg bruger steganos safe, men principerne er vel ens.
Avatar billede Blueeyez Mester
25. januar 2014 - 09:47 #2
Jeg ville nok starte med at se helbred på diskene med hard disk sfntinel pro og derefter ville jeg kryptere 1 hdd som ikke indeholder vigtige eata.. Og så teste hvordan det kører..

Du skal tænke på at kryptering kan gøre så du mister dine data ligesom en tyv.
Avatar billede jcr18 Professor
25. januar 2014 - 15:25 #3
Ja det er netop sådan nogle faldgrupper man skal passe på. Enkelte mapper på C-drevet + mapper på eksterne harddiske er det planen p.t. egentlig er.
Avatar billede Blueeyez Mester
25. januar 2014 - 16:38 #4
Blot et forslag: krypter en ekstern som er tom og leg lidt med det.. Et frygt scenarie er jo hvis du pludseligt ikke kan tilgå data.. Det er jo ikke kryptering der kan brydes indenfor de næste mange år...
Avatar billede jcr18 Professor
26. januar 2014 - 00:17 #5
Ja det er en god idè - bare for at gå med livrem og seler :)
Avatar billede jcr18 Professor
17. april 2014 - 09:51 #6
Nogen der ønsker point?
Avatar billede jcr18 Professor
02. maj 2014 - 08:48 #7
bingo