Avatar billede Baarup Nybegynder
24. januar 2014 - 10:15 Der er 6 kommentarer

Søger hjælp til at få ÆØÅ til at virke på min side

Hejsa Eksperter.

Min kæreste læser til webintegrator, og har nu en opgave hun skal ha' afleveret.
Men vi kan satme ikke få ÆØÅ til at vises, når vi henter fra MySQL databasen.

Så tænkte om der var en sød sjæl samt PHP/MySQL haj, som kunne hjælpe hende videre med dette problem, muligvis over mail, da sidens koder da kan sendes?

Mvh.

Håber at høre fra dig.
Avatar billede repox Seniormester
24. januar 2014 - 10:41 #1
Prøv at lægge noget kode her i spørgsmålet; det er sikkert relativt simpelt. Hvis projektet ligger online, så send et link - så kan vi hurtigere se en løsning og komme med en forklaring.
Avatar billede Slettet bruger
24. januar 2014 - 10:52 #2
Er "Collation" på tabellen sat til utf8-unicode?

ellers kan i jo lege lidt med noget UTF8 decode/encode: http://www.php.net/manual/en/function.utf8-decode.php
Avatar billede repox Seniormester
24. januar 2014 - 11:04 #3
#2
PHP's UTF8 decode og encode funktioner er gode, hvis man har uventet input/output som afviger fra resten af applikationen.

Hvis det konsekvent er hele applikationen der har problemer med tegnsættet, var det bedre at finde en ordentlig løsning i stedet for at omklamre alle variabler med databaseindhold med funktioner.

Der er ingen grund til at lære en spirende webintegrator dårlige vaner inden hun er overhovedet er kommet i gang.
Avatar billede Slettet bruger
24. januar 2014 - 11:24 #4
Sandt, men nu var det også kun min alternative løsning, jeg går mere ind for at folk selv lære hvad der er rigtig og forkert. Desuden gør det jo heller ikke noget at lære flere funktioner, det hjælper da mere i det lange løb.
Avatar billede Baarup Nybegynder
24. januar 2014 - 13:15 #5
Mange tak for forslagene, men pludseligt virkede det efter jeg endnu engang skrev det ind manuelt i databasen, og nu virker det hele bare.
Avatar billede repox Seniormester
24. januar 2014 - 13:30 #6
Det løser jo generelt ikke problemet. Du lægger op til at for ar rette tegnsæt fejl i fremtiden skal hun selv ind og rette dem. Meningen er vel at hun skal lære noget og gøre det rigtigt?