Avatar billede Curio Nybegynder
23. januar 2014 - 22:46 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Windows 7 fryser

Hej eksperter

Jeg har en knap to år gammel Lenovo-bærbar, som for det meste har fungeret ubeklageligt. Jeg har været meget glad for den.

I morges rettede jeg i et fælles DropBox-dokument, men da jeg gemte stoppede alt med at virke, hvorfor jeg så mig nødsaget til at slukke direkte på knappen. Nu fryser Windows 7 ved hver eneste genstart. Den starter helt fint op, og jeg har ca. ét minut til at åbne browser etc., hvorefter det hele fryser. Musen kan jeg rykke, men den har en skive, der drejer for at vise, at den arbejder. Efter et stykke tid får jeg en melding med "Windows svarer ikke". Der er ikke andet at gøre end at lukke på den hårde måde - end ikke ctrl+alt+delte virker.

Jeg har rebootet i fejlsikret tilstand. Her fungerer alt fint (jeg er på nettet nu via denne tilstand).

Herfra har jeg kørt malwarebytes og fjernet, hvad den nu fandt, men den fryser stadig.

Jeg har lavet en systemgendannelse til d. 15/1-2014, hvor mit tidligste gendannelsespunkt er. Den fryser stadig.

Jeg har forsøgt at åbne i diagnosticeret tilstand (via msconfig), men den fryser stadig.

Jeg har lavet en RFC /scannow, men der var intet at hente.

Jeg har kørt et tjek på mine RAM, men de virker efter hensigten.

Jeg har ikke installeret nogen nye programmer hverken i går eller i dag, så det undrer mig, at problemet først opstår denne morgen.

Har I en idé til, hvordan problemet kan løses? - eller måske først og fremmest yderligere tests, der kan lokalisere problemet?
24. januar 2014 - 06:01 #1
"Hænger" den på Harddisken, når den 'fryser' ?

Til Vista / WIN7 styresystem:
Gå i Start - Skriv i søgefeltet > cmd > vælg det program som hedder > cmd.exe > og højreklik på den og sig "Kør som administrator"

I boxen skriv: CHKDSK  C:  /F  /R  /V  -> ENTER

Genstart normalt - og la' den køre CHKDSK ved næste opstart...
Avatar billede Curio Nybegynder
24. januar 2014 - 09:54 #2
Tak for svaret.

Det lykkedes mig at køre CHKDSK, før den frøs. Men den siger, at der ikke er problemer på disken.
Avatar billede 220661 Ekspert
24. januar 2014 - 13:31 #3
Prøv at deaktivere alle dine programmer der starter med Windows. på nær dit antivirusprogram, og se om det løser fryse problemet.
Gør det, så er det et af disse programmer der laver balladen.
Alternativ:
Åbn joblisten med det samme og se om du kan lokalisere hvilket program/tjeneste der suger kraften ud af pc.
Avatar billede Curio Nybegynder
24. januar 2014 - 18:18 #4
Det er vel det, der sker, når man laver en diagnostisk start. Jeg har forsøgt både uden startprogrammer og uden både tjenester og startprogrammer. Den fryser i begge situationer.

Hvis jeg åbner joblisten, er der ikke et program, der suger nævneværdigt.
Avatar billede 220661 Ekspert
24. januar 2014 - 23:28 #5
Nå ja det skrev du jo også.
Da du også har kørt en sfc /scannow, kunne det jo desværre nok se ud til at du måske skal geninstallere.
De to værktøjer Windows er udstyret med har jo ikke løst problemet.
Prøv lige at kigge i logbogen om fejlen beskrives her
Avatar billede Curio Nybegynder
25. januar 2014 - 12:48 #6
Vil det hjælpe at sætte den til at formatere og geninstallere Windows?  I så fald ved I så, om der er en nem måde at gøre det på med Lenovos Recovery drive?
Avatar billede 220661 Ekspert
25. januar 2014 - 13:19 #7
Kender ikke hvordan Lenovo's recovery er sat op desværre.
Har du set i Logbogen om der måske er noget her at komme efter?
Højreklik computer og vælg administrer og gå i logbogen.
Hvad hedder din Lonovo mere eksakt?
Avatar billede Curio Nybegynder
25. januar 2014 - 13:46 #8
Det er en Lenovo ThinkPad Edge E530 3259 med
Intel(R) Core(TM)i5-3210 CPU @ 2.50GHz
Windows 7 Professional 64-bit
4 GB RAM, 500 GB HDD + 16 GB SSD

Jeg havde faktisk allerede kigget i loggen, før jeg skrev her. Sorry, det fik jeg ikke skrevet. Der er fejl, men det er der vel altid, og de ser ikke ud til at være hyppigere omkring det tidspunkt, da min computer holdt op med at fungere.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. januar 2014 - 14:00 #9
Har fundet denne video:
http://www.youtube.com/watch?v=j7G93cWDVqo
Man kunne jo prøve at lave en startup repair, som også kunne være en mulighed
Jeg kan jo ikke være sikker på du har helt de samme muligheder som der vises her i video.
Avatar billede Curio Nybegynder
25. januar 2014 - 14:17 #10
Det vil jeg tro, at jeg har.  Hvis jeg gør, som han gør i videoen, vil det så slette  Windows, drivere og alt? Skal jeg så selv ind at finde og installere driverne igen? Og vil Windows starte op som den dag, jeg købte computeren, hvor dato, navn etc skal vælges?

Hvad er de mulige komplikationer?
Avatar billede 220661 Ekspert
25. januar 2014 - 15:53 #11
Inden man geninstallerer bør man altid tage sine personlige filer ud af den, og over på eksternt medie. Det kan gøres ved at sætte disken i andet system, eller også kan man gøre det fra fejlsikret tilstand, som du jo kan køre i.
Har du installeret programmer selv, så gem installationsfiler og koder til disse programmer også.
Har du mail liggende på computeren skal du også tage backup af dette, samt opsætningen til mail konti.
Avatar billede Curio Nybegynder
26. januar 2014 - 10:19 #12
Jeg har kun programmer, jeg enten har købt eller har adgang til via universitetet eller openscource. Personlige filer backer jeg up, når jeg kommer til Danmark tirsdag.

Derefter vender jeg tilbage med, hvordan det er gået med en reinstallation af Windows (recovery to factory settings).

Men kan du svare mig på, hvordan det går med alle mine drivers på computeren? Jeg aner ikke, hvilke drivers der er, så hvis de slettes, bliver det virkelig noget bøvl. Skal man selv installere dem på ny eller er de inkluderet i "factory settings".
Avatar billede 220661 Ekspert
26. januar 2014 - 13:29 #13
Der er drivere med i factory settings.
Det du oplever ved factory settings er præsis det samme som da din pc startede første gang. Her havde du heller ikke problemer med drivere.
Driverne er jo så kun i de versioner der var på tidspunktet, men din maskine den skal virke.
Avatar billede Curio Nybegynder
26. januar 2014 - 13:37 #14
Fedt. Jeg prøver i den kommende uge. Smid et svar, så du kan få nogle point. Det er vist det nærmeste, vi kommer på en løsning til problemet.
Avatar billede 220661 Ekspert
26. januar 2014 - 13:45 #15
Ok. Kommer her og tak for point :-)
Avatar billede Curio Nybegynder
29. januar 2014 - 10:41 #16
Til information: Jeg har lavet en "reset to factory setting" med Lenovo recovery og alt virker nu, som da computeren i sin tid blev taget ud af æsken. Perfekt!