Avatar billede jensrrasmussen Juniormester
14. januar 2014 - 11:56 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Afløser for ASP og Access

Jeg har i en del år kodet hjemmesider i det klassiske ASP og brugt Access som databaser. Det er gået rimeligt godt. Men jeg ser at flere og flere forlader skuden og at klassisk ASP måske snart ikke understøttes på de webhoteller jeg bruger.

Er der et godt råd til hvilket sprog og database jeg bør skifte til? Helst et sprog, der ikke (igen) er forældet om 2-3 år.

I dag laver jeg mine asp-programmer uden editor - altså direkte i note-pad. Og Access er stor nok, da jeg ikke har tusindvis af brugere, der ser siderne.

Databasemæssigt skal det være en relationsdatabase og jeg gætter på at MySQL måske er rådet fra eksperterne - men det er jo også rimeligt gammelt, så...?

Sprogmæssigt har jeg tænkt på PHP - men igen er det jo også tudsegammelt, så her risikere jeg vel også, at det ikke understøttes om føje tid. Eller ...?

Et krav til database og pc er at jeg kan installere dem og bruge dem på min pc (og helst uden de store omkostninger), så jeg kan teste hjemmesiderne før end de lægges op på webhotellet.

mvh.
/jens
Avatar billede softspot Forsker
14. januar 2014 - 12:48 #1
Jeg vil nødig lægge hovedet på blokken, når det gælder spådomme om diverse produkters fremtid, men jeg tvivler på at hverken PHP eller MySQL bliver forældet i nærmeste fremtid.

Jeg har ikke selv arbejdet med PHP og MySQL, men derimod med .NET og SQL Server og disse er helt klart også alternativer, som er værd at kaste sig over. Du kan f.eks., gratis, hente Visual Studio 2012 (måske endda 2013) Express og hoste det gratis på Windows Azure (faktisk helt op til 10 websites). Der er dog nogle begrænsninger forbundet med Azure i denne sammenhæng, bla. hvormeget trafik du får gratis, samt hvor meget plads du får. Dog vil jeg mene, at du får nok til at kunne køre mindre projekter, som ikke er voldsomt trafikintensive, uden problemer.

Begrænsningerne er heller ikke strammere end, at du kan tilkøbe flere resurser (database, trafik og lagerplads), efter behov, dvs. du binder dig ikke nødvendigvis til en fast omkostning hver måned, men kan skalere op og ned efter behov.

Indlæringskurven kan være (og vil givetvis også være det) ret stejl i skiftet fra ASP Classic til ASP.NET, men hvis du har interessen, findes der enormt meget materiale om, hvordan du kan komme igang (og videre) med både ASP.NET, SQL Server, Azure osv. osv. Jeg synes faktisk .NET-platformen er ret godt dokumenteret rundt omkring på nettet. Start f.eks. på www.asp.net
Avatar billede keysersoze Guru
14. januar 2014 - 13:26 #2
Først en rettelse; der er ikke flere og flere der forlader klassisk ASP - klassisk ASP er stort set dødt og bliver så godt som kun holdt i live af gamle systemer ;)

Som allerede nævnt så er ASP.NET den direkte afløser med en for form MSSQL - det kan være den fulde version, Express eller CE ligesom hosting i skyen, Azure, heller ikke skal glemmes.

Selvom ASP.NET er den direkte afløser til ASP så har de ikke vanvittig meget mere til fælles end de tre bogstaver A, S og P - det er en helt ny teknologi og en ny måde både at udvikle, skrive kode på og syntaks men til gengæld har du en stor valgfrihed om det skal være C# eller VB, om du vil lave webforms eller mvc osv osv.

Det du dog skal være opmærksom på er, at uanset hvad du vælger af teknologi kan man ikke sætte sig tilbage og forvente, at bare fordi man lærer en bestemt teknologi skal man ikke lære noget nyt et par år senere. Det har du kunnet med klassisk ASP fordi det ikke er blevet videreudviklet i over 10 år - ASP.NET kom i version 1.0 i 2002 og har siden været i en version 1.1, 2.0, 3.0, 3.5, 4.0, 4.5 og 4.5.1 og selvom en ny version selvfølgelig ikke gør at du skal starte forfra kan der komme større spring i hvad du burde gøre fra en version til en anden. Programmering om det er på serversiden eller klientsiden er i konstant udvikling.

PHP er også en mulighed men ligesom med ASP.NET kommer der også her nye version i ny og næ. Den i mine øjne store fordel ved at vælge .NET fremfor PHP er at du lettere vil kunne skifte til fx at udvikle windows-programmer eller apps til Windows.
Avatar billede arne_v Ekspert
15. januar 2014 - 03:23 #3
Dette her bliver en halvlang post.

:-)

Lad os starte med at adskille server side sprog og database.

Server side sprog

ASP er ganske rigtigt foraeldet. ASP 3.0 er fra 2000 og ASP.NET 1.0 udkom i 2002.

De to mest oplagte erstatninger er:

PHP
ASP.NET/C#

Men der er ogsaa mere eksotisk muligheder:

Java EE/Java
Django/Python
RoR/Ruby
node.js/JavaScript

Men PHP og ASP.NET har langt flere hosting muligheder. PHP nok lidt flere end ASP.NET.

Du skal ikke vaere bekymret fordi PHP er gammelt. Det udvikles stadig meget aktivt. Og der ogsaa et par smaa web sites som FaceBook og Wikipedia der er afhaengig af PHP.

Hvis du er vant til MS verdenen, saa vil du maaske finde ASP.NET mere naturlig.

Database

Access eksisterer stadig. Og du kan bruge Access med ASP.NET. Jeg vil dog ikke anbefale det. Og jeg vil decideret fraraade det til mere end 5 brugere!

Der er ogsaa andre embedded databaser end Access f.eks. SQLServer CE, SQLite, FireBird, men til web mener jeg at du skal op i en database server.

Der er masser af muligheder: SQLServer, MySQL, PostgreSQL, Oracle, DB2 etc..

Med hensyn til hosting er det dog kun SQLServer og MySQL som er udbredte.

Hvis du vaelger ASP.NET er der gode grunde til at foretraekke SQLServer: provideren kommer med .NET, langt de fleste eksempler paa internettet bruger den.

Hvis du vaelger PHP er der gode grund til at vaelge MySQL: extensions kommer med PHP, langt de fleste eksempler paa internettet bruger den.
Avatar billede jensrrasmussen Juniormester
29. januar 2014 - 11:52 #4
Tak for alle de gode forslag.

Det er lidt spøjst med "forældede sprog". For de opfylder jo fortsat deres mission. De programmer, der er skrevet, kører upåklageligt - og der savnes ikke hverken funktionalitet eller design/layout.

Alligevel tvinges programmøren til at omskrive hele baduljen, når sproget ikke længere understøttes på webhoteller :-(

Tænk hvis der var en oversætter - hvor man puttede kildekode i Classic asp ind i den ene ende og ud af den anden ende kom samme program med kildekode i asp.net eller PHP ... Se det ville være dejligt, for så skulle man ikke hver gang starte helt forfra :-)

/Jens
Avatar billede softspot Forsker
29. januar 2014 - 13:05 #5
Der er jo ikke noget der forhindrer dig i at hoste sitet på din egen server (evt. en VM i Azure). Så er ASP understøttet lige så længe du har brug for det... :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
29. januar 2014 - 18:20 #6
Selvfoelgelig vil den gamle kode fortsaette med at virke ligesom den altid har gjort.

Men i de fleste sammenhaenge aendrer kravene sig over tid, saaledes at beholde den gamle kode uaendret er slet ikke en mulighed. Og alternativerne er 1) omskrive med den gamle teknologi og selv skrive en masse ny kode 2) omkskrive med den nye telnologi og soare en masse kode ved at udnytte out-of-the-box funktionalitet.

Jeg tror faktisk godt at man kunne auto konvertere ASP til validt ASP.NET, men man kan ikke auto konvertere ASP til godt ASP.NET - dertil er koncepterne for forskellige.
Avatar billede keysersoze Guru
29. januar 2014 - 19:27 #7
For mig som udvikler er det netop spændende at sætte sig ind i ny teknologi, se det udvikle sig og se nogle af de features man tidligere har manglet blevet implementeret. Fair nok hvis du ikke er den type men så er spørgsmål om man ikke hellere skulle kigge på alternativer, fx et standard CMS som fx Umbraco eller Composite hvor du, selvom de selvfølgelig også hele tiden udvikler sig, er mindre afhængig af teknisk kode men mere bare skal tage sig af frontend (selvom frontend selvfølgelig også udvikler specielt hvis man er tilhænger af værktøjer som bootstrap, jQuery og lignende).
Avatar billede jensrrasmussen Juniormester
13. februar 2014 - 20:07 #8
Tak for de gode kommentarer. Tråden kan nok lukkes nu. Gad vide om den lukkes sådan?
mvh.

  /jens
Avatar billede keysersoze Guru
14. februar 2014 - 18:35 #9
Du skal acceptere et eller flere svar for at lukke tråden - her et svar fra mig.