Avatar billede jhjorsal Mester
10. januar 2014 - 17:28 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Hvilke driver er vigtige

Jeg har efter bøvl og mas konstateret at selvom en af drengene lige havde fået en helt ny gamer pc, så skulle man alligevel ind og opdatere Nvidia driveren for at den kunne spille CoD Ghosts. Og så er jeg blevet lidt nysgerrig, hvilke driver er vigtig at få opdateret jævnligt. Og ligeledes hvis jeg laver en ren installation , så finder Windows jo selv det meste for at kunne kører, og jeg har en fornemmelse af at det bare er nogle standart driver (er det rigtigt) og hvilke er vigtige at få på plads.
Mvh
Johnny
Avatar billede 220661 Ekspert
10. januar 2014 - 17:35 #1
Ja nogle er standard drivere som følger med Windows 7, så derfor er det vigtigt man henter de nyeste drivere fra producentens hjemmeside.
Hvis ikke man kender hardwaren i maskinen kan man med Speccy se hvad den indeholder.
http://www.piriform.com/speccy
Avatar billede 220661 Ekspert
10. januar 2014 - 17:38 #2
Har computeren et navn og model nr kan man også hente de opdateringer der er til computeren på denne producents hjemmeside.
Gå du ind i enhedshåndteringen og vælger egenskaber på hardwaren kan du også her søge på driveropdateringer.
Og Windows Update vil også vise hvis den finder opdateringer.
Det er de frie opdateringer, som ikke er vigtige.
Avatar billede jhjorsal Mester
10. januar 2014 - 17:58 #3
Jo jo men eksempelvis er der jo aldrig en driver til netværkskortet og det trådløse netværkskort, hvilket i øvrigt undre mig, for dem skal man jo ligesom bruge for at kunne hente drivere. og hans NVidia driver blev i alt fald ikke opdateret af sig selv, heller ikke selvom jeg var inde i enhedshåndtering under egenskaber og vælge opdatere driver, jeg må dog her tilstå at jeg ikke var sikker på at den faktisk havde en NVidia driver installeret selvom den var helt ny, den kunne vel være kommet med en standart driver ? Jeg mener bare der må være nogen drivere der er et MUST at have opdateret - chipset, bios, grafikkort, hvad ved jeg - men er vel vigtigere end en bluetooth driver, især hvis man ikke bruger bluetooth. Er jeg helt forkert på den ? jeg ser det bare lidt som en bil, det er vel vigtigere at bremserene virker end at antennen kan køre op og ned, og her vil et fåtal sikkert også være uenige med mig, men de er næppe over 20 år ;-)
Avatar billede 220661 Ekspert
10. januar 2014 - 18:16 #4
Er maskinen ikke pre installert fra forhandleren?

Er dette tilfældet bør/skal alle drivere være installeret når pc er klargjort efter første opstart.
Det er så muligt de ikke er i nyeste version, men pc burde fungere med alt hardware.

Nogle producenter vælger at sende 2 cd med.
En til system + programmer, og en til drivere til bundkortet.

Drivere behøver jo ikke være opdaterede. De skal bare være installerede for at virke. Om det er en ældre udgave er ikke ensbetydende med at den ikke virker.
En nyere driver er heller ikke en rettesnor for at du får bedre ydelse.
Jeg har her på min pc ikke den nyeste driver til netkortet installeret, da den giver problemer.
Avatar billede jhjorsal Mester
10. januar 2014 - 18:46 #5
Nu var det mere et generelt spørgsmål om hvilke drivere der er vigtigst, men for en af knægtene har jeg faktisk måtte ud og købe en Windows cd, da han på en eller anden måde havde craschet sin recovery partition, og spør mig ikke hvordan, men han kom selv til at betale 1/2 delen. Og når jeg installere den, så er det eneste der mangler iflg. enhedshåndtering, han Ethernet og wifi driver. men hvis jeg går ind på Dell hjemmeside og slår den op er der godt nok mange drivere, og jeg tænker så bare, er de alle sammen et must, for den kører jo ?
Avatar billede jensenjs Juniormester
10. januar 2014 - 19:07 #6
Det er som 220661 skriver typisk standard drivere der følger med, og det er der flere grunde til.

MS vil ikke være ansvarlige for større drivere fra producenterne og har derfor heller ikke de nyeste med i installationerne og det samme gælder for eksempel Dell eller HP osv.
De vælger at have den seneste 100% sikre sandard driver, som så godt kan være en tidligere udgave af hardware producentens egne drivere.

Angående hvilke drivere der er vigtige, så er svaret enkelt det er de alle for et stabilt system.
Kun hvis du vælger at disable en enhed kan du undlade denne driver.
Ellers er anbefalingen, bruger du enheden så er den seneste driver vigtig (jeg vælger dog ofte at vente et lidt tid med opdateringen i tilfælde af eventuelle sikkerhedshuller :-)

MEN som du selv var inde på så er Netkort driverne de første man skal have for at få adgang fra netop denne computer og det er ret vigtigt at det er den nyeste af hensyn til sikkerheden.

Og i dit tilfælde er grafikkort driverne helt klart nr 2 på listen sammen med lyd drivere.

Jeg kan så anbefale dig at bruge et godt program Slimdriveres.
http://www.driverupdate.net/
Det er gratis HUSK DOG ved installationen at læse før du trykker næste osv. da der er en checkbox der allerede er markeret om at installerer en toolbar (jeg husker ikke hvilken)

Men selve programmet er genialt godt.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. januar 2014 - 19:10 #7
For at få den bedste ydelse på computeren er det i de fleste tilfælde et must at have de nyeste drivere.
Du så det jo selv med grafikken til det spil han ikke kunne køre.
Andre drivere der vil højne ydelsen kunne være opdatering på chipsættet, som jo kommunikerer med resten af hardwaren på bundkortet.
Lyd driver og driver til mus, tastatur, bluetooth er de drivere jeg ser som mindst væsentlige.
Der skal bare være en driver der får det til at virke.

Når du siger du manglede drivere til netkortene er det så ikke fordi det ikke er realtek der er netkort på bundkortet?
Avatar billede 220661 Ekspert
10. januar 2014 - 19:12 #8
Nå fik ikke opdateret.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. januar 2014 - 19:16 #9
Jeg bruger selv Slimdrivers, og kan anbefale brugen af det.
Vær opmærksom på at i enkelte tilfælde kan den finde en driver der er ældre end den der er installeret.

Som udgangspunkt vil jeg dog som førstevalg prøve at finde dem på producentens hjemmeside.

Med hensyn til lyddriveren mener jeg ikke det er det sore man får på kvaliteten af lyden. Her er de drivere der følger med som regel gode nok.
Har man derimod et eksternt lydkort i, kan det anbefales at hente på producentens hjemmeside.
Avatar billede jensenjs Juniormester
11. januar 2014 - 00:20 #10
Det er helt klart at det som i dette tilfælde kan være nødvendigt at hente den nyeste, det jeg siger er at har man et system der kører upåklageligt og der kommer en ny driver i morgen, så vent lidt med opdateringen en uge eller to og se om der kommer negativ respons.

Lat for mange gange er det gået galt for udviklerne, hvor programmer og drivere har været fejlbehæftede, selv om HW producenterne er pænt gode til ikke at udgive drivere med fejl så er det dog sket.

Og ja producentens hjemmeside er altid at foretrække.

Jeg har oplevet kunder der havde problemer med fejlbehæftede drivere og programopdateringer.

Men man kan så også gøre som jeg selv gør, jeg har altid mindst 2 generationer bagud, af drivere liggende inden jeg opdaterer.
Avatar billede jhjorsal Mester
28. januar 2014 - 11:56 #11
Kan i ikke ligge et svar begge 2 så deler i :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
28. januar 2014 - 17:27 #12
svar
Avatar billede jensenjs Juniormester
29. januar 2014 - 02:33 #13
Jeg springer over :-)