Avatar billede Clavilla Nybegynder
18. november 2013 - 21:37 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Røg fra blæser

Hej alle.

Jeg har netop oplevet at der er kommet røg ud fra min bærbare computer. Det startede med der kom nogle lyde fra den, som om noget sad løst, og jeg fandt frem til, det måtte komme fra blæseren. Når jeg vippede computeren fra side til side kunne jeg høre det igen, og jeg kunne se røg komme ud fra blæseren og lukkede computeren med det samme.
Den var ikke varm da det skete, og var heller ikke efterfølgende. Jeg har nu forsøgt at åbne computeren igen, og nu er der ingenting. Jeg er i tvivl om hvad det kan være, og hvad jeg bør gøre?

Da den er 1,5 år gammel, har jeg altså stadig min garantiperiode, så jeg overveje at gå ud med den, på trods af jeg har oplevet problemet sidenhen. Jeg tænker bare, at der må være en fejl, når der kommer røg fra blæseren.

Jeg har en samsung der kører på windows 7, jeg formaterede computeren for 2 dage siden, men jeg tænker ikke det kan have indflydelse.

Nogen der ved hvad det kan være, evt. råde til hvad jeg bør gøre?

På forhånd, tak.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. november 2013 - 22:08 #1
Er du sikker på det ikke er støv?
Har vingen på blæseren blevet ramt af et fremmedlegeme kan denne smide det støv der sidder på vingen. Selve vingen kan der jo også været smeltet noget af, og på den måde have givet røg
Avatar billede Clavilla Nybegynder
18. november 2013 - 22:19 #2
Er helt 100 på det ikke var støv.
Kan ikke se der skulle være sket noget skade, altså at noget skulle være smeltet af eller lignende
Tvivler meget stærkt på den er ramt af noget, da jeg har siddet stille med den på skødet.
Avatar billede Slettet bruger
19. november 2013 - 00:42 #3
Jeg tvivler også på at røgen kommer fra blæseren. Det kommer måske fra en af komponenterne på bundkortet. Blæseren har så suget røgen ind og blæst den ud igen. Hvis det virkelig var røg, bør du have computeren undersøgt, for så kan der være noget alvorligt galt. Det at du har formateret harddisken, har ingen sammenhæng med røgen.
Jeg må dog tage det forbehold, når jeg skriver computeren bør undersøges, at hvis der er lufthuller i bunden af computeren til ventilation, kan du ved at have computeren på skødet, delvis have lukket for ventilationen, hvorved en komponent er blevet overophedet. I så fald kan en teknikker se det, og så dækker forsikringen ikke.
Der er forøvrigt mange, som har fået ødelagt deres computer ved, at tage den med i seng, og stille den på dynen.
Avatar billede Clavilla Nybegynder
19. november 2013 - 11:45 #4
#3 det skal jeg ikke kunne sige, det kan du have ret i.

Jeg prøver nok at tage den til forhandleren, og se hvad de siger til den.

Jeg lader lige tråden være åbnet et par dage endnu, før jeg giver point
Avatar billede Slettet bruger
19. november 2013 - 12:04 #5
Det er ok, men jeg samler ikke på point.
Avatar billede 220661 Ekspert
19. november 2013 - 18:15 #6
Du skal i hvertfald ikke fortælle hvordan du har brugt den (på skødet).
Gør du det vil forhandleren måske ikke yde garanti på den.
I brugervejledningen for en bærbar står der sikkert at den skal bruges fra et plant fast underlag der ikke lukker for kølingen.
Man kan købe disse underlag hvor der også er blæser i bunden. Det er specielt fint hvis man også bruger den som spil computer, hvor pc presses ydeligere.
Avatar billede Clavilla Nybegynder
19. november 2013 - 18:30 #7
#6, det har jeg heller ikke tænkt mig. Jeg har mig skam sådan et underlag, jeg er bare alt for dårlig til at bruge det.

Jeg bruger den meget sjældent til spil, dog ser jeg ofte film og lign. på den.

Jeg har dog en ven, som har en computer af samme mærke, og han viste mig, at ved hans blæser kan man se noget der er brændt af - om det er et generelt problem, eller fordi hans også er brugt på skødet/i dyne osv. skal jeg ikke kunne sige.
Avatar billede Clavilla Nybegynder
21. november 2013 - 18:22 #8
OPDATERING: Computeren slukkede udventet, og da jeg tændte igen, slukkede den med det samme. Da jeg prøvede at tænde igen, slukkede den efter et par sekunder, hvorefter jeg fik succes med at tænde.
Ved ikke om de to problemer har indflydelse på hinanden
Avatar billede Slettet bruger
21. november 2013 - 21:36 #9
Ja det lyder da sandsynligt.
Avatar billede johnnylassen Seniormester
01. februar 2014 - 17:58 #10
Hvis din processor ikke får køling nok pga en def. blæser, vil den lukke ned. Der er en indbygget thermostat i processor. Så tjek om din blæser kører. Du kan evt. puste røg ned og dermed se luftens cirkulation. Det er ikke unormalt, at blæsere dør, eller der samles så meget støv, at luften ikke længere kan passere...
Avatar billede Clavilla Nybegynder
05. maj 2014 - 15:21 #11
Lukket - ingen løsning blev fundet.