Avatar billede bubz Nybegynder
29. oktober 2013 - 11:39 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Waoo efter-regning

Hej

Jeg ved godt at spørgsmålet som sådan ikke omhandler IT, men nok mere Jura. Anyway, here goes:

Jeg og min kæreste bestilte fiberbredbånd fra Waoo her for ca. 5-6 md. siden, da der var tilbud på de første 6 måneder til en speciel pris (tror det var 169,- pr. md.). Jeg er temlig sikker (ikke 100%) på at vi indtastede reg. + konto-nummer under bestillingen, så regningerne ville køre over PBS.

Vi har nu efterfølgende fundet ud af at der ikke er blevet trukket nogen penge, og har i den forbindelse taget fat i Waoo/Energi Midt. De sender en efter-regning på alle 6 måneder på ét samlet beløb (inklusiv opretning) - er det tilladt??

Lad os nu antage at vi indtastede konto-nummer under bestillingen, så er det jo ikke vores fejl!?!
Avatar billede chalde Seniormester
29. oktober 2013 - 11:50 #1
Du kan forsøge at tage udgangspunkt i denne afgørelse: http://www.forbrug.dk/Afgoerelser/telefoner/kravpaaefterbetalingbortfaldet

Men i og med du på ingen måde har modtaget en opkrævning, så er skal du nok ikke forvente at udfaldet vil være det samme.

Jeres/deres fejl eller ej, så må du løbende have været opmærksom på at du ikke har foretaget indbetalinger, hvormed der kan henvises til at der er handlet i ond tro.
Avatar billede chalde Seniormester
29. oktober 2013 - 11:55 #2
Og så lige denne:
Når du skylder penge væk, skal du betale dem, også selvom du ikke får en regning eller et girokort med en betalingsfrist. Hvis du ikke hører noget fra sælgeren, må du rykke for at få en regning.
....
Hvis du betaler dine regninger over Betalingsservice, skal du hver måned tjekke, at regningerne er betalt, og at det er det rigtige beløb
http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerleksikon/betalingsfrister

Så ja, du skal betale (lige som der formentlig også står i din kontrakt med dem).
Avatar billede bubz Nybegynder
29. oktober 2013 - 12:38 #3
Okay, så må vi jo æde den regning :(

Er det tilladt for dem at opkræve alle betalinger i ét samlet beløb, eller skal der være mulighed for at lave en månedlig afbetalingsordning? Eller er det helt op til dem (Waoo/Energi Midt)? (Hvis vi nu snakker i følge loven).
Avatar billede chalde Seniormester
29. oktober 2013 - 12:45 #4
#3 Som landet ligger, så er det reelt dig som er bagud med betalingen (de har ifølge linket til forbrug.dk faktisk lov til også at smide rykkere efter dig, for de øvrige måneder du ikke har betalt).
Men der er intet der hindrer dem i at lave en afdragsordning med dig hvis du kontakter dem. Så hvis du ikke har mulighed for at betale hele beløbet på én gang, så kontakt dem og hør om der kan gøres noget (det er sjældent der ikke er mulighed for afdrag).
Avatar billede bubz Nybegynder
29. oktober 2013 - 14:40 #5
Smid endeligt et svar for de fyldestgørende, men dog deprimerende svar hehe ;-)
Avatar billede chalde Seniormester
29. oktober 2013 - 14:59 #6
Bare behold point :)
Men prøv lige at give dem et kald, det ku jo være alligevel (hvis de indrømmer at der måske er opstået en fejl).
Avatar billede bubz Nybegynder
30. oktober 2013 - 08:49 #7
Jeg har nu haft fat i dem og får en efter-regning - jeg tror ikke det bliver relevant at få den spredt ud over flere måneder.