Avatar billede rosenberg82 Nybegynder
23. september 2013 - 17:57 Der er 5 kommentarer

SSD problemer med windows 7 og hybrid

To problemer, hvoraf det ene følger det andet.

Baggrund:
Jeg har købt en brugt samsung 13,3" series 5 ultra, der er hybrid med 24 GB SSD og 500 HDD.

Efter en geninstallation ved hjælpe af en gendannelses CD der fulgte med computeren, samt en del tid med at hente manglende drivere fra hjemmesiden, er den nu helt klar igen. Eller det vil sige ikke helt...

1) Computeren kan ikke se min SSD i Bios (hvis det er den der vises ved at trykke F2 ved opstart - bare så I ved hvem der er i den anden ende ;))

2) Jeg har netop sendt bud efter en 128 GB SSD til udskiftning af HDD, således at jeg kan køre med "rent" SSD.

ad 1) Jeg går udfra at win 7 er røget over på HDD og ikke SSD, siden jeg ikke kan finde den. Det skulle gerne tilbage på SSD. Hvordan finder jeg min SSD igen? og hvordan rykker jeg Win 7 over? Er jeg nødt til at geninstallere hele baduljen?

ad 2) Hvis jeg kan løse 1 i et snuptag, tænker jeg ikke det bliver svært at skifte HDD ud med SSD. Eller?
Avatar billede 220661 Ekspert
23. september 2013 - 18:27 #1
Har du ikke i din bios et sted hvor du vælger hvilken disk der er 1 prioritet i boot?
Ved godt man ikke lige kan sammenligne, men på en stationær jeg har, der kan dette vælges.
Det kan se sådan ud: http://www.martin.com/controllersupport/m-series/manual/hard%20disc%20boot%20priority.png
Her skal ssd disken vælges som boot disk.
Men du har måske ikke en gammeldags bios?
Avatar billede 220661 Ekspert
23. september 2013 - 18:29 #2
Man burde kunne klone Win 7 over på ssd drevet evt med denne her:
http://www.easeus.com/disk-copy/home-edition/
Avatar billede rosenberg82 Nybegynder
23. september 2013 - 18:48 #3
Jo, det ser meget ud som din. Men problemet er at der rigtignok står min HDD i SATA1 porten, men SATA 2 står tom?
Avatar billede 220661 Ekspert
23. september 2013 - 18:53 #4
Når ssd disken sidder alene i computeren bliver den så synlig?
Avatar billede rosenberg82 Nybegynder
01. oktober 2013 - 10:14 #5
Ja, den bilver synlig når den sidder alene i computeren.

Her dukkede mit andet problem op.

Hvordan laver jeg en clean-install af Win 7 på min nye SSD?

Idet jeg sætter SSD i computeren går den direkte i BIOS, hvor den fint finder min SSD, men ikke registrer det eksterne DVD-drev hvor min win7-recoverydisc sidder. Det vil sige, at jeg kan høre det snurrer derinde, men den vil ikke gå med til at boote derfra.
Samsung Support var til liden nytte, da de blot sendte mig videre til Microsoft.

Jeg er gået lidt tilbage, og tænker at jeg bare vil lave en clean install af win 7 på den oprindelige HDD, og derefter clone disken over på min SSD. Er det den bedste løsning?
et problem herved er dog at jeg så skal ud og installere i et USB/SATA kabel til et par hundrede... Det skal åbenbart ikke være nemt eller billigt.