Avatar billede hlt Juniormester
12. september 2013 - 14:59 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Fejl i windows XP opstart

Hej,
Jeg sidder med en XP maskine som jeg ikke kan få til noget som helst. Og nu er jeg efterhånden ved at være lidt træt af den. Jeg har forsøgt at finde en løsning på det, men enten virker de ikke eller også eksisterer siden med løsningen ikke mere.
Problemet er som følger:
Hver gang jeg startede XP op, kom der en fejl med at Windows ikke kunne finde min boot.ini fil. Jeg forsøgte så at lave en ny som det blev forslået på Microsofts hjemmeside. Det gik også ok, bortset fra at nu kom der en fejl om "forventet afslutning af linie..." Efter et par ændringer uden held og et forsøg på at sætte maskinen tilbage til et tidligere genoprettelses tidspunkt, vil maskine nu slet ikke starte. Nu får jeg denne fejl:
"Windows kunne ikke starte på grund af problemer med konfigurationen af hardwaren til harddisken....."  Og Jeg kan ikke få den til at boote fra CD'en. Hver gang jeg prøver, kommer samme fejl. Kun hvis jeg hiver harddisken helt fra, kommer jeg videre til CD'en. Er der nogen der har en smart måde at rette dette problem på?
På forhånd tak
Avatar billede 220661 Ekspert
12. september 2013 - 17:28 #1
Er din pc sat til at boote på harddisken først?
Det ser du i bios.
Du skal muligvis trykke del med det samme under opstart for at komme dertil
Avatar billede hlt Juniormester
13. september 2013 - 17:04 #2
Ja det er den. Og det er lidt underliget. Til trods for at jeg har sat samtlige boot muligheder til CD, så kommer samme fejlskærm hver gang. Kun hvis jeg tager stikket ud af haddisken, booter den op fra CD'en. Men så kommer vi af gode grunde ikke videre når der mangler en harddisk :-)
Så jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre. Jeg kan formatere haddisken, men så skal jeg til at købe nyt Windows, da det er en OEM version. Og XP kan man vel egentligt heller ikke købe mere.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. september 2013 - 18:57 #3
Husker du at trykke F10 for at gemme indstillinger i bios?
Kan den ej heller køre i fejlsikret tilstand, hvor du spammer F8 under opstart?
Avatar billede hlt Juniormester
14. september 2013 - 09:31 #4
Ja, jeg har både trykket F10 for at gemme og F8 for at komme til boot menuen. Men F8 virker ikke. Det er som om den ikke reagere på den tast. Og det samme sker når jeg vil boote op fra CD'en. Den kommer til linien "Tryk på en tast for at boote fra CD..." Og selvom man hamre i tastaturet, booter den stadig fra harddisken....
Avatar billede 220661 Ekspert
14. september 2013 - 11:52 #5
fjern strømmen fra computeren. Udtag det lille bios batteri på bundkortet, og hold derefter startknappen nede i ca 30 sek.
Genmonter bios batteri og strøm. Start pc og se om det har ændret noget.
Avatar billede hlt Juniormester
14. september 2013 - 12:50 #6
det hjalp ikke rigtig. Jeg fik godt nok lov til at vælge "last known good...." i en ny start skærm. Men efter det var alt det samme.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. september 2013 - 12:58 #7
Har du mulighed for at sætte den til andet system, og se om du kan tilgå disk den vej, og evt tjekke den for fejl?
Avatar billede 220661 Ekspert
14. september 2013 - 13:31 #8
Det er selvfølgelig harddisken i computeren jeg mener
Avatar billede hlt Juniormester
14. september 2013 - 13:59 #9
Jeg har haft sat den til en anden maskine. og jeg kunne godt læse den der. Så jeg tror ikke at disken fejler noget. Men måske er det bootsektoren der er noget galt med?? Ikke at jeg aner så meget om det men kunne det tænkes?? Og kan man reparere den? Er den eneste måse at løse det her på, at formatere disken og starte forfra?
Avatar billede 220661 Ekspert
14. september 2013 - 14:02 #10
Monteret til anden pc, har du så prøvet at tjekke disken for fejl med chkdsk?
Avatar billede hlt Juniormester
14. september 2013 - 23:15 #11
Nej det har jeg godt nok ikke prøvet. Det vil jeg prøve :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
15. september 2013 - 11:36 #12
Fint.
jeg havde selv problemer med boot på min XP pc engang, og der brugte jeg en recuedisk der hedder ERD Commander til at få liv i den igen. Den version jeg har er 2007 som passer på xp.
I ERD Commander kan man komme ind og køre en systemgendannelse til da det virkede. Om det kan lykkes i dit tilfælde kan man kun spå om. Har du en fysisk fejl på disken i boot sektoren så kan det sandsynligvis ikke nytte noget at forsøge
Billede fra ERD Commander(her i 2005 version): http://zapp2.staticworld.net/downloads/graphics/screenshots/25445f.gif
Som du ser er der værktøjer her man kan gendanne systemet med, hvis disken bare er funktionel
Avatar billede hlt Juniormester
12. oktober 2013 - 11:00 #13
Nå, det er vist på tide at lukke denne her. Skriver du et svar, så kan jeg tildele dig point. Det endte i øvrigt med at jeg smed en win 7 på maskinen. Det var den eneste version af Windows jeg kunne få til at køre. Ved ikke helt hvorfor.
Tak for hjælpen
Avatar billede 220661 Ekspert
12. oktober 2013 - 18:23 #14
ok og tak for det :-)