Avatar billede ridask17 Nybegynder
05. september 2013 - 18:16 Der er 17 kommentarer

HURTIG HJÆLP: Formatering: GTP partition style

Hej eksperter.
Jeg har en deadline på en opgave, og jeg skal bruge min pc...:

Jeg har en acer v3-571g, som var forud-installeret med windows 8. Jeg vil hellere have windows 7, og tænkte det var hurtigt ordnet, og jeg ville prøve at installere windows 7. Jeg ændrede computerens boot instillinger til BIOS istedet for UEFI, og slog secure boot fra. Derudover sat jeg den til at boote fra mit USB, som er bootable. Da jeg skulle vælge drev stod der: "Windows cannot be installed to this disk. The selected disk is of the GPT partition style."
Jeg læste om det på google, og jeg konkluderede at jeg skulle formatere den disk jeg skulle bruge. Dette skete der intet af, end at der selvfølgelig blev frigjort plads på harddisken.
Så læste jeg at jeg skulle boote med et program kaldet "Gparted" (http://gparted.sourceforge.net/liveusb.php#windows-method-a) og så skulle jeg formatere drevet til NTFS. Dette gjorde jeg, og da jeg skulle installere windows igen, var der intet sket. Jeg mødte altså samme besked. Jeg er løbet tør for ideer, og jeg har virkeligt travlt med en opgave, som jeg ikke kan starte på. så Jeg håber nogle af jer kan hjælpe!! ( så enkel forklaring som muligt kunne være super :p )
På forhånd tak!

Mvh Rico
Avatar billede ridask17 Nybegynder
05. september 2013 - 18:18 #1
Avatar billede sadolin1978 Novice
05. september 2013 - 18:53 #2
prøv evt at slette partionen
Avatar billede HKW Nybegynder
05. september 2013 - 18:56 #3
Jeg antager, at din Windows 7 er 32bit, da du har ændret i bios?

Hvis du skal bruge Windows' indbyggede værktøj til at ændre disken til mbr, så bliver genoprettelsespartition til Windows 8 slettet.
Avatar billede ridask17 Nybegynder
05. september 2013 - 19:54 #5
@sadolin1978, her mener du bare når jeg installerer windows? fordi det har jeg gjort, og det var der jeg mistede alt, så nu er jeg lidt fanget... Men jeg havde jo selvfølgelig 4 partitions. så spørgsmålet er om du vil have mig til at slette alle? jeg har eks. en recoveryboot partition og noget.

@HKW, hvordan gør jeg det når jeg ikke har adgang til computeren? kan det gøres fra bios eller windows install

@milter, ja jeg har prøvet samtlige ting, undtagen den sidste altså: "in the worst case you have to delete all partitions". hvordan prøver jeg det så?
Avatar billede ridask17 Nybegynder
05. september 2013 - 19:56 #6
Håber stadig i vil hjælpe, og tusinde tak for svarene indtil videre
jeg er lidt på bar bund ...
Avatar billede milter Ekspert
05. september 2013 - 20:22 #7
Jeg håber, du har en fuld Windows 7 installations-DVD, for du kan risikere at stå med en computer, som ikke vil boote.

Denne vejledning til "diskpart" kan måske bruges:

http://www.computerforums.org/forums/articles-computer-server-software/how-remove-100mb-windows-7-system-reserved-partition-207875.html
Avatar billede ridask17 Nybegynder
05. september 2013 - 20:46 #8
ej nejnejnejnej, det er noget lort det her....
lige nu vil den ikke boote fra C-drevet jo, da jeg blev rådet til at slette min partition så der er intet på nu...
Avatar billede ridask17 Nybegynder
05. september 2013 - 20:49 #9
Tør jeg det der diskpart noget :s
Avatar billede claes57 Ekspert
05. september 2013 - 20:51 #10
kør med win8 igen (og classic shell) indtil du har tid til at køre win7 ind. Jeg er midt i et par hushandler, så jeg har desværre ikke tid til at komme ind på andre løsninger pt.
Avatar billede milter Ekspert
05. september 2013 - 21:09 #11
Hvis du stadig kan få Win8 op at køre, vil jeg råde dig til at følge rådet fra claes57.
Avatar billede ridask17 Nybegynder
05. september 2013 - 21:10 #12
tror du det vil virke at installere med windows 8 igen, nu når jeg ikke kan installere med windows 7? men vil da helt sikkert prøve hvis du tror. Og tak fordi du vil kigge på det claes :-)
Avatar billede milter Ekspert
05. september 2013 - 21:21 #13
Ned win8 på maskinen kan du jo færdiggøre det arbejde, hvor din deadline venter. Derefter kan då forsøge med 7'eren igen.

Hvor har du den Windows 7 fra?
Avatar billede ridask17 Nybegynder
05. september 2013 - 21:41 #14
Ja det prøver jeg... Problemet ligger nok bare i det samme med gpt igen, idet der ikke er noget på mit drev nu tror jeg? men vil da prøve!
Avatar billede HKW Nybegynder
05. september 2013 - 21:45 #15
Hvis du har Windows 7 i 64bit, så ændrer du bare den bootindstilling tilbage, så behøver du ikke ændre ved partitioneringen.
Avatar billede sadolin1978 Novice
06. september 2013 - 16:47 #16
jeg ville også gøre som claes57 forslår men win 8 på og classic shell
men jeg ville under ingen omstændigheder slette recovery før jeg havde en Win 7 eller 8 cd og havde tid til at lave arbejdet færdigt, undskyld ingen kritik men min erfaring er bare at det tager tid at arbejde med instllation og det skal ikke hastes igennem
Avatar billede ridask17 Nybegynder
06. september 2013 - 22:06 #17
Jeg kunne ikke installere windows 8 heller... det her er virkeligt noget lort