Avatar billede chr13 Nybegynder
14. august 2001 - 16:31 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

navision og installering på win95

Har et kæmpe problem. kan ikke installere navision  på win95. maskinen melder at licensen ikke gælder for dette styresystem. Navision support siger at det er fordi at den model som jeg har er en 16 bit model og kan ikke køre på en 32 bit win95. Dog kan jeg ikke forstå dette, da navision netop kørte på præcist det samme win95 som nu er installeret.

Dette kan jeg ikke få til at passe sammen? Der er da også masse af gamle dos spil der kan kører på win95!! kan man evt. lave en speciel opsætning på win95 når den booter op?

Er der nogle der kender til dette problem så ville jeg være en super glad mand!

Avatar billede leif1 Nybegynder
14. august 2001 - 16:39 #1
Hvad version af Navision har Du
Avatar billede martin_sj Nybegynder
14. august 2001 - 16:48 #2
Det er rigtigt hvad de siger på supporten!
Du kan køre med 3.5.1
Avatar billede chr13 Nybegynder
14. august 2001 - 18:43 #3
versionen er 3.5.6.

Er det en mulighed at formattere harddisken og installere dos 6.2.2. og derefter navision og så tilsidst installere win95?
Chr13
Avatar billede leif1 Nybegynder
14. august 2001 - 19:13 #4
Du skal kunne køre version 3.56 på Win95 er du sikker på at det er de rigtige diskette du installere med.
Avatar billede chr13 Nybegynder
14. august 2001 - 20:04 #5
ja, jeg forstår det heller ikke for win95 er jo delvist et 16 bit og 32 bit operativsystem. Men det ham support manden sagde var at licensen der er købt var kun en 16 bit licens. MEN DET HAR KØRT PÅ WIN95 INDEN JEG FORMATTEREDE HARDDISKEN. kan man installere navision ved at trykke F8 ved opstart og så efter installation i dossen lave en genvej i WIN 95.
Avatar billede leif1 Nybegynder
14. august 2001 - 20:10 #6
Har Du formateret disken med Fat32 ? det kan måske være problemet.
Avatar billede konsulent Nybegynder
15. august 2001 - 09:17 #7
Det bedste er at opdatere til 3.56a + fix, men 3.51 skal virke. Evt. Opdateringen koster x-kg. Programmet startes med Navin.exe.

Hvis du ikke ønsker, at opdatere skal programmet  kunne køre i en dos-emulering - prøv at starte Navi.exe fra MS-dos prompten.

En anden mulighed er at udvide din Navision licens til at kunne køre under Dos/extender og OS2. Det skulle også virke. Programmet startes med Navi2.exe
Avatar billede lerfeldt Nybegynder
28. august 2001 - 23:39 #8
Der er forskel på licenstyperne - og den exe-fil du skal starte programmet med.

Navi.exe er standard. Det er med i \"alle\" licenser.

Navin.exe er til NT-systemer, men kræver en udvidelse af din licens. Jeg bruger selv \"Navin.exe cache=120000\", og kan så køre med 120MB cache - hvilket betyder at HD stort set ikke bruges => meget hurtigt system.

Prøv som udgangspunkt at køre:
navi.exe local,cache=20

Lad mig høre om du kommer videre.

Henrik
Avatar billede chr13 Nybegynder
29. august 2001 - 15:17 #9
Jeg har fået det til at fungere ved at bruge navi.exe. På selve installationsvejledningen stod der dog at det var  navin.exe man skulle bruge. Men betyder dette så en forrindelse af programmet?
Christian
Avatar billede leif1 Nybegynder
29. august 2001 - 15:29 #10
Ja Du kan i værste fald ødelægge databasen.
Avatar billede lerfeldt Nybegynder
29. august 2001 - 21:30 #11
Hvad Leif1 anfører, er ikke helt rigtigt. Du risikerer ikke at ødelægge databasen under Win95/Win98 med navi.exe.

Navin.exe betyder at du kan anvende al den ledige hukommelse i din maskine til Navision. Navi.exe kan kun anvende 640Kb - og samtidig kun den \"konventionelle\" DOS-hukommelse.

Parameteren cache=XX henfører til den mængde database du kan have indlæst i ram. Når jeg skrev at du skulle bruge cache=20, er det udfra den erfaring at det altid virker. Du skal ikke regne med at kunne komme over cache=100. Når programmet er startet, kan du i øverste højre hjørne se hvor meget hukommelse Navision har fri. Dette tal skal helst være over 125 når du har valgt et regnskab. Er det mindre, kan du risikere at du ikke kan bogføre f.eks. en faktura. Forskellen i ydelse mellem cache=20 og cache=100 er ikke stor. Når jeg anførte at jeg kunne bruge cache=120000, er det dels fordi jeg anvender Navin.exe, og dels fordi min maskine har 768MB ram.

Giver dette nogen point?
Avatar billede leif1 Nybegynder
30. august 2001 - 07:20 #12
Hr lerfeldt har ret hvad angår cache men version 3.56A  hvor navin.exe og servern.exe indgår skal benyttes på den maskine hvor databasen køre for ikke at ødelægge databasen.
navin kan godt køre på win95 (har selv gjort det uden problemer)
Der har været flere tilfælle hvor hvor databasen er blevet ødelagt.
Avatar billede lerfeldt Nybegynder
30. august 2001 - 16:22 #13
Hr Leif1 og jeg er lidt uenige om en løsningsmodel.

Leif1 har ret i at navi.exe \'kan\' ødelægge din database i et windows-miljø - omend det kun sker meget meget sjældent.

Men, da du jo ikke har licens til Navin.exe, bliver du jo nødt til at bruge navi.exe. Du skal derfor huske at tage en sikkerhedskopi (af hele databasen) med jævne mellemrum. Det tager sjældent mere end et par minutter med den indbyggede funktion til sikkerhedskopiering.

Og, igen - de point....
Avatar billede leif1 Nybegynder
30. august 2001 - 16:48 #14
Enig