Avatar billede hist Praktikant
11. august 2013 - 11:54 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

tælle sammen fra dben fra årstal

Jeg har en tabel i min db som hedder ads_log den tæller alle klik på reklamer for hver time og til sidst i er der en total for den dag. men hvordan får jeg den til at tælle alle klik sammen fra et år altså 2013,
jeg har prøvet lidt af hvert men kan ikke rigtig fange den.

kan man ikke det her da ?
$sql = mysql_query("select COUNT(total) from ads_log") or die(mysql_error());
Avatar billede hist Praktikant
11. august 2013 - 12:42 #1
brugte den her til jeg finder på andet
$sql = mysql_query("select sum(total) as total from ads_log") or die(mysql_error());
Avatar billede MadsHaupt Juniormester
11. august 2013 - 12:51 #2
Prøv dette.

$sql = mysql_query("SELECT total FROM COUNT") or die(mysql_error());
Avatar billede claes57 Ekspert
11. august 2013 - 13:16 #3
videre fra #1, der skal et datointerval med for kun at vise 2013
where date between '2013-01-01' and '2013-12-31'
altså
$sql = mysql_query("select sum(total) as total from ads_log where date between '2013-01-01' and '2013-12-31'") or die(mysql_error());
hvis datofeltet hedder date
Avatar billede arne_v Ekspert
11. august 2013 - 15:16 #4
Eller man kan vaelge:
  year(datofelt)=2013

Intervallet vil dog med stor sandsynlighed performe bedre.
Avatar billede hist Praktikant
11. august 2013 - 15:26 #5
Tak claes57
men jeg fik lavet den her og den virkede

jeg kan bare ikke få den til at skrive årstallet
jeg bruger den her til det

$sql = mysql_query("select sum(total) as total from ads_log GROUP BY aar") or die(mysql_error());
    while ($row = mysql_fetch_array($sql)){

    echo "['".$row['aar']."',  ".$row['total'].", 5 ],";
    }

det er noget jeg skal bruge til googels statestik
https://google-developers.appspot.com/chart/interactive/docs/gallery/columnchart
11. august 2013 - 17:13 #6
Hvis du skal have echoet aar, så er du også nødt til at selecte aar.  Såsom:

$sql = mysql_query("select sum(total) as total, aar from ads_log GROUP BY aar") or die(mysql_error());
Avatar billede hist Praktikant
11. august 2013 - 17:15 #7
den vælger det rigtig nok nu men den skriver ikke årstallet i tabellen men total kommer frem

echo "['".$row['aar']."',  ".$row['total'].", 5 ],";
Avatar billede hist Praktikant
11. august 2013 - 17:53 #8
Lavede det sådan her så kunne en skrive årstallet også

<?PHP
    $kun_aar = date("Y");
    $sql = mysql_query("select sum(total) as total, aar from ads_log GROUP BY aar") or die(mysql_error());
    while ($row = mysql_fetch_array($sql)){
    $aar = $row['aar'];
    echo "['$aar',  ".$row['total']."],";
    }

    ?>
11. august 2013 - 18:05 #9
Vil det sige, at problemet er løst?  I så fald, super.  Og så skal du ifølge Ekspertens regler lukke spørgsmålet.  Som du velsagtens ved, så er fremgangsmåden, at du bestmmer hvilket eller hvilke af indlæggene der var til hjælp og beder vedkommende at oprette et svar (indtil nu er alle indlæggene i dette spørgsmål kommentarer) og når du har et eller flere svar accepterer du det eller dem for at lukke spørgsmålet og afgive points.

Hvis problemet ikke er løst, så fortæl hvad der mangler.
Avatar billede hist Praktikant
11. august 2013 - 19:32 #10
Yep nu virker det :D
ja så det nok claes57 og dig Christian der skal dele point så kan i komme med et svar :D
Avatar billede claes57 Ekspert
11. august 2013 - 19:44 #11
jeg holder mig uden af point - mit sql/php er ikke noget at skrive om.
11. august 2013 - 19:49 #12
Jamen så er her mit svar.