Avatar billede Jumbobog32 Nybegynder
20. juli 2013 - 14:11 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Problem: formattere win 8. Bruger bios, men kan ikke finde dvd drev under boot rækkefølge

Hej alle

Jeg købte en ny bærbar pc med win 8 præinstalleret for et par dage siden. Nu er jeg meget glad for win 7, så derfor vil jeg gerne formattere til win 7. Jeg sætter win 7 dvd i dvd drev og genstarter pc, uden at jeg får mulighed for at kunne vælge tryk en tast og vælge start fra cd/dvd. Så går jeg ind i bios, og vil ændre på bios rækkefølge.
Her kan jeg imidlertid ikke finde dvd drev-, hd osv. muligheder, men kun denne mulighed: Windows Boot Manager(PO: Hitachi)
Der gives dog mulighed for selv at tilføje ny boot option, men er det nødvendig og hvordan gør man det(altså hvad skal jeg skrive for at finde f.eks. dvd drevet?)
Hvis jeg fravælger windows boot manager, starter computeren i bios hver gang.

Jeg vil være meget taknemmelig for alt den hjælp jeg kan få-:)

Mvh

Christian
Avatar billede Jumbobog32 Nybegynder
20. juli 2013 - 14:12 #1
Jeg håber at det er det rigtige sted jeg har lagt dette spørgsmål...
Avatar billede 220661 Ekspert
20. juli 2013 - 16:01 #2
Kategorien er ok og velkommen til.
Hvis du trykke på F12 med det samme under opstart, kan du så få muligheden for at boote på dvd drevet?
Sakset fra denne tråd:
http://www.eightforums.com/general-support/21771-how-change-bios-boot-order.html
Kunne måske være løsningen på dit problem.
Bruger ikke  win 8 selv skal siges.

Ps skriv dine indlæg som kommentar. Svar bruges kun til lukning af tråd og pointgivning.
Får du brugbar løsning bed om svar fra denne hjælper/hjælpere, som du bagefter kan lukke med.
Avatar billede Poko1 Ekspert
20. juli 2013 - 20:37 #3
jeg har nu flere gange i nyere maskiner været ude for at UEFI er enablet hvilket begrænser mulighederne under opstart!
http://gratisupload.dk/vis_billede/699208/
Avatar billede Poko1 Ekspert
20. juli 2013 - 20:45 #4
Newer PC-s might include a BIOS replacement called EFI or UEFI
Avatar billede Jumbobog32 Nybegynder
23. juli 2013 - 19:18 #5
Hej igen

Nu er der endelig kommet en løsning på problemet. Fik noget hjælp med at "fjerne" beskyttelsen på hd.
Med hensyn til win 7 installation, gik det godt. Undtagelse trådløs netkort, hvor jeg har prøvet flere drivere nu. Købte en wireless usb adapter i dag og endelig kan jeg komme på nettet trådløst igen-:)

Mange tak for jeres gode forslag

Mvh

Christian
Avatar billede Jumbobog32 Nybegynder
23. juli 2013 - 19:21 #6
220661

Jeg brugte dit gode link og kom videre den vej. Fandt en god amerikansk side, hvor de diskuterede min nye ASUS G75 VX og drivere hvis man vælger at formattere og installere andet OS

Mvh

Christian
Avatar billede Jumbobog32 Nybegynder
23. juli 2013 - 19:22 #7
Øhh...

Skulle jeg have ventet med at svare, da jeg ville give 220661 point for hjælp?
Avatar billede 220661 Ekspert
23. juli 2013 - 19:43 #8
Godt mine links var brugbare.
Der er ikke sket det store ved at du svarede.
Jeg lægger et svar her du kan bruge til at lukke med.

Når du får en løsning på det næste spørgsmål du stiller herinde, så bed bare om svar fra dem du vil give point. Husk at markere de svar du vil give point.
Du kan her se hvordan du accepterer svar:
http://www.youtube.com/watch?v=s26DGiuvXBo
Avatar billede Jumbobog32 Nybegynder
24. juli 2013 - 22:56 #9
Mange tak for din hjælp-:)

Har lige fået en lille datter for 2 måneder siden, så er lidt "bims" i hovedet for tiden pga for lidt søvn osv.

Mvh

Christian