Avatar billede tobrukDk Novice
17. juli 2013 - 19:10 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Fremvise fejl kommer ikke på siden.

Hej

Men jeg sidder i et problem hvor jeg ikke kan få den her til at virker
$godkendteKategorier = array("Frontend", "Backend", "Design");
            $kategorier = explode(",", $_POST["kategori"]);
            foreach($kategorier as $kategori)
            {
                if(!in_array($kategori, $godkendteKategorier))
                {
                    echo "Fejl";
                }

Det som den skal gør det er kategori er der 3 valg mulighed som du kan se, og hvis jeg klik på 2 af dem og den sidste gå jeg ind i value og rette om til f.eks "hahah" eller ligne i den stille så kommer det frem og stå selvom det ikke findes i databasen :(

Problemet er :

den skal komme frem med "fejl" til at start med :)

sådan her er hele koden ud;

<?php
if(isset($_POST["opret"]))
{
if($_POST["title"] == "")
{
    echo "Husk at skrive title!";
}
elseif($_POST["tekst"] == "")
{
    echo "Husk at skrive tekst!";
}
elseif($_POST["kategori"] == "")
{
    echo "Husk at angive kategori!";
}
elseif($_POST["point"] == "")
{
    echo "Husk at angive point!";
}
else
{
    $godkendteKategorier = array("Frontend", "Backend", "Design");
    $kategorier = explode(",", $_POST["kategori"]);
    foreach($kategorier as $kategori)
    {
        if(!in_array($kategori, $godkendteKategorier))
        {
            echo "Fejl";
        }
$arr = array(60, 40, 20, 10);
$point = implode($_POST["point"]);

    if(in_array($point, $arr))
    {
        if ($stmt = $this->mysqli->prepare('UPDATE `bruger` SET `point`= `point` - ? WHERE `id`=?')) {
            $stmt->bind_param('ii', $point, $id);
            $point = implode($_POST["point"]);
            $id = $_SESSION["id"];
            $stmt->execute();
            $stmt->close();
        }

        $str = $_POST["title"];
        $from = array("=", "+", "&",'"', "'", " ", "æ", "Æ", "ø", "Ø", "å", "Å");
        $to = array("-", "", "og", "", "", "-", "ae", "Ae", "oe", "Oe", "aa", "Aa");
        $alias = strtolower(str_replace($from, $to, $str));

        if ($stmt = $this->mysqli->prepare('INSERT INTO `artikler` (`title`, `tekst`, `kategori`, `url`, `skrevet_af`, `emne`, `dato`) VALUES (?, ?, ?, ?, ?, ?, ?)')) {

            /* Bind parametre */
            $stmt->bind_param('sssssis', $title, $tekst, $kategori, $url, $skrevet_af, $emne, $dato);

            /* Sæt værdier på parametrene */
            $title = $_POST['title'];
            $tekst = $_POST["tekst"];
            $kategori = implode(",",$_POST["kategori"]);
            $url = $alias;
            $skrevet_af = $_SESSION["navn"] . " " . $_SESSION["efternavn"];
            $emne = implode($_POST["point"]);
            $dato = date('Y-m-d H:i:s');

            /* Eksekver forespørgslen */
            $stmt->execute();

            echo "godkendt";

            $stmt->close();

        } else {
            /* Der er opstået en fejl */
            echo 'Der opstod en fejl i erklæringen: ' . $mysqli->error;
        }
    else
    {
        echo "Du skal ikke snyd!";
    }
?>

Håber virkelig du kan hjælp mig med at løse dette her lille stykke kode, jeg har brugt 3-4 timer på at løse den men har ingen vejen kommet :( håber du kan hjælp mig :)
Avatar billede MadsHaupt Juniormester
17. juli 2013 - 20:03 #1
Du har slemt at connecte til databasen.

Retelse af kode (Det der er understreget er det er ikke virker, og det er er fed er det du skal skrive i stedet):

<?php

$mysqli = new mysqli(host, user, password, database);

if(isset($_POST["opret"]))
{
if($_POST["title"] == "")
{
    echo "Husk at skrive title!";
}
elseif($_POST["tekst"] == "")
{
    echo "Husk at skrive tekst!";
}
elseif($_POST["kategori"] == "")
{
    echo "Husk at angive kategori!";
}
elseif($_POST["point"] == "")
{
    echo "Husk at angive point!";
}
else
{
    $godkendteKategorier = array("Frontend", "Backend", "Design");
    $kategorier = explode(",", $_POST["kategori"]);
    foreach($kategorier as $kategori)
    {
        if(!in_array($kategori, $godkendteKategorier))
        {
            echo "Fejl";
        }
$arr = array(60, 40, 20, 10);
$point = implode($_POST["point"]);

    if(in_array($point, $arr))
    {
        if ($stmt = $this->mysqli->prepare('UPDATE `bruger` SET `point`= `point` - ? WHERE `id`=?')) {
        if ($stmt = $mysqli->prepare('UPDATE `bruger` SET `point`= `point` - ? WHERE `id`=?')) {
            $stmt->bind_param('ii', $point, $id);
            $point = implode($_POST["point"]);
            $id = $_SESSION["id"];
            $stmt->execute();
            $stmt->close();
        }

        $str = $_POST["title"];
        $from = array("=", "+", "&",'"', "'", " ", "æ", "Æ", "ø", "Ø", "å", "Å");
        $to = array("-", "", "og", "", "", "-", "ae", "Ae", "oe", "Oe", "aa", "Aa");
        $alias = strtolower(str_replace($from, $to, $str));

        if ($stmt = $this->mysqli->prepare('INSERT INTO `artikler` (`title`, `tekst`, `kategori`, `url`, `skrevet_af`, `emne`, `dato`) VALUES (?, ?, ?, ?, ?, ?, ?)')) {
        if ($stmt = $mysqli->prepare('INSERT INTO `artikler` (`title`, `tekst`, `kategori`, `url`, `skrevet_af`, `emne`, `dato`) VALUES (?, ?, ?, ?, ?, ?, ?)')) {

            /* Bind parametre */
            $stmt->bind_param('sssssis', $title, $tekst, $kategori, $url, $skrevet_af, $emne, $dato);

            /* Sæt værdier på parametrene */
            $title = $_POST['title'];
            $tekst = $_POST["tekst"];
            $kategori = implode(",",$_POST["kategori"]);
            $url = $alias;
            $skrevet_af = $_SESSION["navn"] . " " . $_SESSION["efternavn"];
            $emne = implode($_POST["point"]);
            $dato = date('Y-m-d H:i:s');

            /* Eksekver forespørgslen */
            $stmt->execute();

            echo "godkendt";

            $stmt->close();

        } else {
            /* Der er opstået en fejl */
            echo 'Der opstod en fejl i erklæringen: ' . $mysqli->error;
        }
    else
    {
        echo "Du skal ikke snyd!";
    }
?>
Avatar billede tobrukDk Novice
17. juli 2013 - 20:31 #2
vdr mit spørgsmål er det her som er problemet!

$godkendteKategorier = array("Frontend", "Backend", "Design");
    $kategorier = explode(",", $_POST["kategori"]);
    foreach($kategorier as $kategori)
    {
        if(!in_array($kategori, $godkendteKategorier))
        {
            echo "Fejl";
        }

Jeg har database og jeg køre i function så det er derfor jeg bruger "$this->"
Avatar billede MadsHaupt Juniormester
17. juli 2013 - 21:40 #3
Hej, hvordan laver du den blå kasse.
Jeg har testet den kode du har skrevet, den virker OK, så det må være noget helt 3 der er galt.
Avatar billede arne_v Ekspert
18. juli 2013 - 02:57 #4
Er du helt sikker paa at du bare vil udskrive "Fejl" og saa koere videre?
Avatar billede MadsHaupt Juniormester
18. juli 2013 - 10:10 #5
Jeg tror jeg ved hvad der er galt.

Du har glemt at stoppe handlingen så den opdatere aligevel.

Reteltse af kode:

<?php
if(isset($_POST["opret"]))
{
if($_POST["title"] == "")
{
    echo "Husk at skrive title!";
}
elseif($_POST["tekst"] == "")
{
    echo "Husk at skrive tekst!";
}
elseif($_POST["kategori"] == "")
{
    echo "Husk at angive kategori!";
}
elseif($_POST["point"] == "")
{
    echo "Husk at angive point!";
}
else
{
    $godkendteKategorier = array("Frontend", "Backend", "Design");
    $kategorier = explode(",", $_POST["kategori"]);
    foreach($kategorier as $kategori)
    {
        if(!in_array($kategori, $godkendteKategorier))
        {
            echo "Fejl";
            exit();
        }
$arr = array(60, 40, 20, 10);
$point = implode($_POST["point"]);

    if(in_array($point, $arr))
    {
        if ($stmt = $this->mysqli->prepare('UPDATE `bruger` SET `point`= `point` - ? WHERE `id`=?')) {
            $stmt->bind_param('ii', $point, $id);
            $point = implode($_POST["point"]);
            $id = $_SESSION["id"];
            $stmt->execute();
            $stmt->close();
        }

        $str = $_POST["title"];
        $from = array("=", "+", "&",'"', "'", " ", "æ", "Æ", "ø", "Ø", "å", "Å");
        $to = array("-", "", "og", "", "", "-", "ae", "Ae", "oe", "Oe", "aa", "Aa");
        $alias = strtolower(str_replace($from, $to, $str));

        if ($stmt = $this->mysqli->prepare('INSERT INTO `artikler` (`title`, `tekst`, `kategori`, `url`, `skrevet_af`, `emne`, `dato`) VALUES (?, ?, ?, ?, ?, ?, ?)')) {

            /* Bind parametre */
            $stmt->bind_param('sssssis', $title, $tekst, $kategori, $url, $skrevet_af, $emne, $dato);

            /* Sæt værdier på parametrene */
            $title = $_POST['title'];
            $tekst = $_POST["tekst"];
            $kategori = implode(",",$_POST["kategori"]);
            $url = $alias;
            $skrevet_af = $_SESSION["navn"] . " " . $_SESSION["efternavn"];
            $emne = implode($_POST["point"]);
            $dato = date('Y-m-d H:i:s');

            /* Eksekver forespørgslen */
            $stmt->execute();

            echo "godkendt";

            $stmt->close();

        } else {
            /* Der er opstået en fejl */
            echo 'Der opstod en fejl i erklæringen: ' . $mysqli->error;
        }
    else
    {
        echo "Du skal ikke snyd!";
    }
?>
18. juli 2013 - 10:16 #6
Jeg kan heller ikke umiddelbart se noget forkert ved det pågældende kodeafsnit.  Så som sagt i #3 ligger problemet måske et andet sted.  Hvad jeg selv gør i sådanne tilfælde (men det har du måske allerede gjort) er en række echo tests.  Såsom

1.
$godkendteKategorier = array("Frontend", "Backend", "Design");
$kategorier = explode(",", $_POST["kategori"]);
echo $kategorier;

2.
$godkendteKategorier = array("Frontend", "Backend", "Design");
$kategorier = explode(",", $_POST["kategori"]);
foreach($kategorier as $kategori)
{
    echo "FEJL <br>";
}

o.s.v.  På et eller andet sted får du så et uventet resultat, og så skal fejlen søges et sted undervejs fra det sidste sucesfulde resultat.

(Og så, som antydet i #4, når du får det kodeafsnit til at fungere efter hensigten, så synes der at være andre ting længere nede i koden der kan forbedres.)
18. juli 2013 - 11:32 #7
Jeg var så længe om at udarbejde mit indlæg #5 at jeg ikke så #6 der kom i mellemtiden.  Det kan da godt være, at #6 er løsningen.
Avatar billede tobrukDk Novice
18. juli 2013 - 18:29 #8
gør sådan her,

if(isset($_POST["opret"]))
        {
        // Valider alt data er korrekt
        if($_POST["title"] == "")
        {
                echo "<div class=\"snyd\">Husk at skrive title!</div>";
                $fejl = 1;
        }
        if($_POST["tekst"] == "")
        {
                echo "<div class=\"snyd\">Husk at skrive tekst!</div>";
                $fejl = 1;
        }

        // Check kategorier
        $godkendteKategorier = array("Frontend", "Backend", "Design");
        $kategorier = explode(",", $_POST["kategori"]);
        foreach($kategorier as $kategori)
        {
            if(!in_array($kategori, $godkendteKategorier))
            {
                echo "<div class=\"snyd\">Der er fejl i den kategori du har valgt</div>";
                $fejl = 1;
            }

        // Check points
        $arr = array(60, 40, 20, 10);
        $point = implode($_POST["point"]);
        if(!in_array($point, $arr))
        {
            echo "<div class=\"snyd\">Du skal ikke snyd!</div>";
            $fejl = 1;
        }
        if($fejl != 1)
        {
        // Alt data er ok - gør det vi skal

                if ($stmt = $this->mysqli->prepare('UPDATE `bruger` SET `point`= `point` - ? WHERE `id`=?'))
                {
                    $stmt->bind_param('ii', $point, $id);
                    $point = implode($_POST["point"]);
                    $id = $_SESSION["id"];
                    $stmt->execute();
                    $stmt->close();
                }

#Christian_Belgien ligge et svar som var med at til at støt lidt til svar som jeg komme frem til :)

#MadsHaupt ligge et svar da du hjælp til omkring exit();
18. juli 2013 - 18:43 #9
OK, svar fra mig.
Avatar billede arne_v Ekspert
22. juli 2013 - 03:16 #10
foreach($kategorier as $kategori)
        {
            if(!in_array($kategori, $godkendteKategorier))
            {
                echo "<div class=\"snyd\">Der er fejl i den kategori du har valgt</div>";
                $fejl = 1;
            }

maa kunne laves som:

if(count(array_diff($kategorier, $godkendteKategorier)) > 0) {
    echo "<div class=\"snyd\">Der er fejl i den kategori du har valgt</div>";
    $fejl = 1;
}