Avatar billede mnewman Nybegynder
28. juni 2013 - 20:28 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Mulig PSU / motherboard eller Blæser fejl.

Hej Eksperter.

Som i nok kan se er overskriften lidt allround... det er fordi jeg ikke selv kan lokalisere fejlen 100%, så derfor vil jeg lige høre om der er nogle som har et bud på hvad der kan være galt med min computer.

Jeg har selv bygget min pc, og har altid gjort dette - altid uden fejl, men hardware / elektronik kan jo altid faile med tiden..

Det som sker er at når jeg tænder for computeren brokker den sig over at den ikke kan finde CPU køleren, men hvis man lader den køre 30 sekunder - slukker og tænder igen, starter den fint op.. efter nogle timers kørsel kan den pludseligt finde på at lave Blue screen, og derefter virker musen ikke før man hiver den ud og i igen..

Jeg tænker personligt at det må være stræmforsyningen som ikke kan trække systemet mere ? at den måske er blevet sløv over tiden ?

jeg har tjekket støv etc, og renset ud.. der var ikke meget at komme efter..

systemet er som følger:

win 7 64 bit
3,5 ghz i7 2700K cpu
16 gb crucial 1600mhz ddr3
asus maximus IV estreme p67 motherboard
geforce gtx 660Ti 3 gb gfx
256gb samsung ssd
1 x 2 TB western digital hdd
Be quiet pro power psu 700watt
be quiet shadow rock Cpu Køler

- systemet her fungeret fint i ca 1 år - og er først begyndt at fejle nu.. håber i har lidt forslag :)

Mvh
Martin
Avatar billede NielsErikK Juniormester
28. juni 2013 - 21:08 #1
Fjern OC til problemet er løst, fejlen kan nemt ha forbindelse til det.
Test så.
Varme, kølepasta som er kørt "træt" er en mulighed.

Lav om muligt Under Clock til omkring 2 GHz.
Test så.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
28. juni 2013 - 21:10 #2
Sorry, 3,5 GHz er standard, så glem det med OC, men UC er forsat interessant.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
28. juni 2013 - 21:14 #3
PS. din strømforsyning er ca 200 watt over minimum for dit system, så med mindre der er direkte fejl i PSU, så tror jeg ikke fejlen findes i manglende strøm.

Hvad står de forskellige volt på i BIOS (ligger de meget over eller under det de bør) ?
Avatar billede mnewman Nybegynder
28. juni 2013 - 21:42 #4
Hej Niels.

tak for det hurtige svar, ja 2700k er oc fra box.. hvad ville jeg få ud af at under clocke den ? :)

jeg har linket til et screenshot af volts etc.

http://imageshack.us/photo/my-images/818/0q6z.jpg
Avatar billede NielsErikK Juniormester
28. juni 2013 - 22:08 #5
Ved at UC udvikler den langt mindre varme, det er den primære årsag til jeg ønsker en sådan test, sekundært bruger den mindre strøm.
Det vil (næsten) frikende alle andre dele i pcen hvis du opnår den kører stabilt UC.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
28. juni 2013 - 22:11 #6
Både 12 Volt, 5 Volt, og 3,3 Volt ser ok ud, de er inden for de godkendte tolerancer.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
28. juni 2013 - 22:14 #7
Jeg kan se du bruger svar-funktionen forkert, så du får lige min standard vejledning.  :-)

Velkommen til Eksperten.

Da mange nye (og ældre) har en smule problemer med pointsystemet, får du her lidt standard oplysninger.  :-)

SVAR-funktionen bruges normalt kun i forbindelse med pointgivning og lukning af spørgsmål.

Den person/personer hvis løsning du kunne bruge, beder du (i en kommentar) om at lægge et svar, deres svar kommer til at lyse gult.
Derefter skal du tildele point for disse svar, ved at acceptere dem, så de kommer til at lyse grønt.
(Du kan vælge at belønne flere personer hvis ingen har ramt 100% rigtig - Også for indsats ved at bede om svar fra dem, og acceptere disse)

Kun hvis du opgiver dit spørgsmål (eller selv fandt løsningen) skal du bruge din egen svarfunktion, og acceptere svaret.

Når du blot skriver til folk, bruges kommentar.

Lukning - Hvordan ?
http://www.eksperten.dk/faq#faq-3-1 (se toppen af skærmen)
http://www.youtube.com/watch?v=s26DGiuvXBo

Hvor blev dit spørgsmål af ?
http://www.eksperten.dk/bruger/overvaagning
http://www.eksperten.dk/faq#faq-6-1 (se toppen af skærmen)

Hvorfor ?
http://www.eksperten.dk/faq#faq-8-5 (se toppen af skærmen)

Har jeg postet dette, så følger jeg med i dit spørgsmål og kommer med gode ideer hvis jeg har nogen.  :-)
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Avatar billede mnewman Nybegynder
29. juni 2013 - 20:32 #8
Hej Niels :)

tak for svarene igen, det jo meget fint at volt's etc ser normale ud.. men det afhjælper ikke rigtig problemet.. jeg vil prøve at underclocke systemet til omkring 2 ghz som du foreslog og teste det af.. og når jeg har gjort det vender jeg lige tilbage :)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
29. juni 2013 - 20:53 #9
Du kan også lige se efter at 3,3-5-12 volt ikke går bananas når der er pres på systemet (de kan godt være ok i tomgang, men ændre sig når systemet skal yde)
Avatar billede mnewman Nybegynder
02. juli 2013 - 22:36 #10
Det gjorde desværre ingen forskel ..

har stadigt problemer med at starte op ( can't find cpu cooler)
og efter 30 sekunder med power og en restart så køre den..

og så kommer der random blue screens under gaming / streaming ..
Avatar billede NielsErikK Juniormester
02. juli 2013 - 23:12 #11
Jeg har desværre ikke lige nogen gode ideer, måske reset BIOS (evt upgrade den), det kan være fejl på bundkortet, men jeg er langt fra sikker.

Hvis du kan låne en PSU af en ven, så skader det jo ikke at udelukke den, selvom den lyder til at yde som den bør.
Avatar billede mnewman Nybegynder
03. juli 2013 - 16:40 #12
Jeg syntes også det er underligt.. tænker at jeg må prøve at skille den helt ad, og samle den igen, se om jeg støder på noget .. derefter må jeg jo prøve en bios update / frisk formatering, og hvis det heller ikke virker - så må det jo være en fejl på motherboard/cpu køleren eller psu'en :)

tak for hjælpen, og din tid alligevel Niels.

hvis du vil ha nogle point, så smider du bare lige et svar.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
03. juli 2013 - 17:14 #13
Jeg samler ikke på point så jeg takker, men takker nej.  :-)

Måske er du heldig en anden kommer på en god ide (så jeg ville hvis jeg var dig, vente med at lukke).

Held og lykke.  :-)
Avatar billede mnewman Nybegynder
25. august 2013 - 20:57 #14
Det var en opdatering til Bios som skulle til :)
den blev released i sidste uge, så nu virker tingene igen. weee.