Avatar billede eiken Nybegynder
16. juni 2013 - 20:48 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Formatering af 3 TB hard diske

Jeg har købt nogle 3 TB WD Red WD30EFRX og 3 TB WD WD30EZRX.
Når jeg vil partionerer diskene får jeg at vide at disk størrelsen er 746 GB.
Er der en speciel måde jeg skal formaterer 3 TB hd's på ?
Jeg bruger Win XP pro og Vista.
Avatar billede Slettet bruger
16. juni 2013 - 21:03 #1
Med XP kan du vist kun klare det med at lave flere partitioner, een af gangen. Vista kender jeg ikke. I windows 8 kan man vælge GPT (Global partition table) i stedet for MBR. Windows 8 kan kun læse en partition på max 2.2GB hvis det er MBR. Du kan jo i Vista se efter i Diskhåndtering, ude til venstre, om der er GPT.
Avatar billede eiken Nybegynder
16. juni 2013 - 21:16 #2
Jeg skulle gerne have en partion på 2 TB og en på resten.
Er GPT (Global partition table) bedre end MBR (master boot record), eller er det ligemeget ?
Jeg skal ikke bruge diskene til C-drev.
Avatar billede Slettet bruger
16. juni 2013 - 22:32 #3
Det skulle Vista sagtens kunne klare. GTP fungerer ikke bedre end MBR, men er bare nødvendig til 3TB. Man kan køre NTFS på begge.
Avatar billede Slettet bruger
16. juni 2013 - 22:33 #4
Øv! GTP=GPT
Avatar billede Slettet bruger
18. juni 2013 - 22:33 #5
Ingen respons fra spørger. Dropper overvågning.
Avatar billede eiken Nybegynder
28. juni 2013 - 02:39 #6
der er ikke noget GPT (Global partition table)
Kun 743 GB.
Og der er ikke yderligere partions muligheder, efter genstart.
Avatar billede eiken Nybegynder
06. august 2013 - 16:07 #7
Nej, win XP kan kun se hd's op til 2 tb -
Vista kan kun se hd's op til 2,2 tb -