Avatar billede hcthorsen Praktikant
14. juni 2013 - 20:23 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til batch-fil

I forbindelse med et forskningsprojekt har jeg en masse data i et excel-ark, der skal slås op i et register. Vil man kunne lave en batch-fil, der

1) åbner "registerprogrammet"
2) søger på de emner der er i excel-arket
3) gemmer resultatet i excel-arket

Det ville være en stor hjælp at automatisere denne proces. Som det sikkert kan fornemmes er jeg rimeligt blank på batch-programmering:-) Hvor skal jeg starte?
Avatar billede claes57 Ekspert
14. juni 2013 - 20:30 #1
hvis registerprogrammet nu kunne noget - fx at udskrive til en kommasepareret fil...
Så ville man (nogen - ikke mig) kunne lave en excel-makro, der kørte registerdatafilen ind i et ark, og travede data igennem, og skrev fundne data i et nyt ark.
Avatar billede hcthorsen Praktikant
14. juni 2013 - 20:37 #2
Det er desværre ikke en mulighed..
Avatar billede claes57 Ekspert
14. juni 2013 - 20:46 #3
ingen udskrift overhovedet? med fx cutepdf kan du udskrive til en pdf-fil, som du kan skanne og lade et ocr-program behandle, og derefter importere i excel, så vi/nogen var på hjemmebane...

Registerprogrammet - er det i det hele taget i windows, eller er det via mainframe/andet? Det skal jo helst køre på samme maskine som excel.
Avatar billede hcthorsen Praktikant
14. juni 2013 - 21:01 #4
Registerprogrammet kører på samme maskine. Det er et ældgammelt DOS-program uden udskrift muligheder. Man kan kun søge på et emne af gangen, så der er ikke rigtig andre muligheder end slave-metoden eller evt. en batch...
Avatar billede claes57 Ekspert
15. juni 2013 - 08:51 #5
så skal man nok lade excel eksportere data til kommasepareret fil, og via dos og dosudviddelser, fylde data i registerprogrammet.
http://www.dcee.net/Files/Utils/

der skal nok noget reel kodning af et dos-program til at splitte data, registrere dem, aflæse svar, returnere data.
Avatar billede hcthorsen Praktikant
15. juni 2013 - 10:33 #6
Den hjemmeside ser mig sgu noget betændt ud:-) Tjah, det kan godt være det ikke er sådan lige til. Andre kloge hoveder derude?
Avatar billede hcthorsen Praktikant
15. juli 2013 - 11:22 #7
Nå, lukker.