Avatar billede w13 Novice
01. juni 2013 - 22:16 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Tanker om udvikling af tycoon spil

Hej Eksperter

Jeg har altid været stor fan af Tycoon og Sim(ulations) spil. Særligt RollerCoaster Tycoon og Transport Tycoon, som begge er Chris Sawyer's værk.

Hvis man selv skulle udvikle et spil som RollerCoaster Tycoon, så ser jeg umiddelbart en udfordring i håndtering af de rigtig mange gæster, som kan være i forlystelsesparken på samme tid.

Der skal konstant træffes en lang række valg for hver af de mange gæster; de skal bevæge sig rundt i parken, holde styr på sult, tørst, toiletbehov, kontantbeholdning, indkøbte genstande, generelt humør og mange andre faktorer.
Hvis alle disse beslutninger/udregninger skal udføres hvert x. millisekund, tænker jeg, at det hurtigt kan påvirke spillets performance ved mere end nogle tusind gæster.

Jeg forestiller mig, at man måske undlader at træffe ligeså mange valg for de gæster, der ikke bliver vist i viewport i øjeblikket, og selvfølgelig ikke animerer dem - men det kunne være sjovt at høre jeres bud på de overvejelser og fremgangsmåder, som I ville benytte for at udvikle sådan et spil.
Også gerne andre aspekter end bare håndtering af gæster, hvis I har noget andet at byde ind med.

Hvilket sprog, der skulle benyttes, er lidt underordnet for mig, da jeg er mere nysgerrig efter at høre idéer til den overordnede fremgangsmåde.

Jeg har ikke den store spiludviklererfaring selv og har generelt arbejdet mest med web-baserede sprog, men spiludvikling har altid draget og fascineret mig.

Jeg ser frem til at høre jeres tanker!

Med venlig hilsen
Tobias
Avatar billede arne_v Ekspert
02. juni 2013 - 04:42 #1
Jeg er ikke sikker paa at det du beskriver er et problem.

Jeg proevede og lave en simulation:

10000 personer
de skiftes til at goere noget
det der goeres simuleres ved at generere 100 tilfaeldige tal og sortere dem
programmet koerer singlethreaded

Resultat: en runde tager 50 ms d.v.s. at personer goer noget 20 gange i sekundet.
Avatar billede w13 Novice
02. juni 2013 - 13:34 #2
arne_v: Ok, det er sikkert ikke et issue så - formodentlig vil animationer af gæsterne påvirke performance langt mere og så er det jo der, man skal optimere.
Nu lagde jeg selv op til en ikke-sprogspecifik diskussion, men af nysgerrighed kunne det alligevel være sjovt at høre, hvilket sprog du brugte i din test?
Avatar billede arne_v Ekspert
02. juni 2013 - 20:15 #3
Java.
Avatar billede w13 Novice
22. juni 2013 - 11:05 #4
arne_v: Vist på tide at jeg lukker her. Smid et svar for point! :)
Avatar billede arne_v Ekspert
22. juni 2013 - 15:36 #5
svar