Avatar billede hasseris Nybegynder
23. maj 2013 - 17:24 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Køb af bærbar

Skal have ny bærbar til studiebrug, og vil høre om der er nogen, der kan rådgive lidt/komme med bud på hvad jeg bør købe?

Budgettet er kun omkring de 3.000 kr., dvs. gerne mindre - men smider, hvis der er mening i det gerne f.eks. 500 kroner mere.

Skærmen (er jeg ikke så fleksibel med) - den skal være 15,6 tommer eller meget tæt på. Alt i nærheden af 13 tommer er for lidt til jeg kan se skærmen ordentligt, og 17 tommer bliver nok for tungt. For med det jeg skal slæbe den rundt, så må vægten helst være max 2,5 kg (er dog fleksibel mht. vægt, hvis det giver mening).

Ellers må den gerne være robust (når den nu skal slæbes rundt), og så skal den hellere ikke være alt for langsom efter bare et års brug.

Hvad skal den kunne?
Den skal bare kunne mail, word, power point, surfe, skype, vise youtube klip o.lign.. Dvs. ingen store film eller spil - og jeg har heller ikke brug for masser af harddisk (udover den bare ikke skal være langsom), da jeg ikke henter film el.lign. ned, men kun har brug for førnævnte standardprogammer med tilhørende dokumenter.

Pt. er der 3 bud:

1. http://www.edbpriser.dk/baerbar/toshiba-satellite-c855-1tc-id-7248160.aspx

2. http://www.edbpriser.dk/baerbar/toshiba-satellite-l855d-10g-id-7289101.aspx#PriceDevelopment

3. http://www.fona.dk/elektronik/elektronik-produkt/notebook?navn=asus-b%c3%a6rbar-pc-x502ca-xx048h&id=0-4404230790

Er der en af dem der kan anbefales? - eller er der et bedre 4. bud?
Avatar billede NielsErikK Juniormester
23. maj 2013 - 17:53 #1
Asus bærbar pc

15,6" bærbar med Windows 8 64bit og Intel Celeron 857 dual core-processor på 1,1 GHz

Den CPU kan jeg absolut ikke li, ej heller B960.

Intel Celeron 857 @ 1.20GHz Scorer ca. 1,178
Intel Pentium B960 @ 2.20GHz Scorer ca. 1,883

Af de 3 ville jeg gå efter AMD CPUen (mener den scorer ca 1,600).

Mere overordnet ville jeg måske gå efter en Intel i3.
Avatar billede hasseris Nybegynder
23. maj 2013 - 18:02 #2
Hvad betyder det der score noget? :-)

Og hvorfor tage AMD CPU'en der scorer ca. 1,600, når B960 scorer højere/mere? (nu ved jeg så ikke helt hvad en CPU er, men tænker bare højere/mere er bedre:-)

Og en Intel i3... findes der en computer med det, der også lever op til det andet jeg har beskrevet? - når jeg selv søger kommer der kun processor-snak m.m. frem af links :-/
Avatar billede NielsErikK Juniormester
23. maj 2013 - 18:24 #3
Score er et tal for max ydelsen.
CPU er så at sige hjernen i en PC.

Teoretisk har du ret i højest er bedst, alt efter opgave den sættes til, spiller ting som antal kerner ind, strømforbruget er også vigtigt på en bærbar.
Alle 3 CPU scorer/yder ret lavt.

Her ryger vi lidt over budget, men er oppe på en i5.
Den er flere klasser bedre end de andre.
http://www.elgiganten.dk/product/pc-tablet-tilbehor/barbar-computer/ACNXM09ED034/acer-aspire-e1-15-6-barbar-computer-sort-solv

Den her yder ca som dem du har fundet, men til under 2500 kroner.
Intel Celeron 1000M @ 1.80GHz Scorer ca. 1,599
http://www.elgiganten.dk/product/pc-tablet-tilbehor/barbar-computer/PBNXC1FED012/packard-bell-easynote-te-15-6-barbar-computer-sort
Avatar billede NielsErikK Juniormester
23. maj 2013 - 18:25 #4
Glemte lige at give dig en score på den jeg ville nappe.
Intel Core i5-3230M @ 2.60GHz Scorer ca. 4,025
Avatar billede NielsErikK Juniormester
23. maj 2013 - 18:29 #5
Avatar billede sadolin1978 Novice
23. maj 2013 - 18:43 #6
et bud kunne være denne dog er den ca 1000 dyrer end din pris men en udemærket studie pc der lever op til dine krav

http://www.elgiganten.dk/product/pc-tablet-tilbehor/barbar-computer/ACNXM09ED034/acer-aspire-e1-15-6-barbar-computer-sort-solv
Avatar billede NielsErikK Juniormester
23. maj 2013 - 18:55 #7
sadolin1978 den har jeg jo lige linket til he he.
Men da nice du er enig med mig.  :-)
Avatar billede sadolin1978 Novice
23. maj 2013 - 19:04 #8
NielsErikK

undskyld fik ikke opdateret inden ejg lagde en kommentar men ja nok det bedste bud til de små krav der bliver stillet, endelig en der ikke kræver en gamer bærbar til under 5000
Avatar billede Slettet bruger
23. maj 2013 - 19:17 #9
Avatar billede NielsErikK Juniormester
23. maj 2013 - 19:53 #10
Der ville jeg til opretters formål stadig vælge den med i5 frem for "kun" i3 i post #9.

Grafikkortet (GT 620) i #9 er så sløvt at det ikke rigtig gør den store forskel (havde vi været oppe på GT 630 så ville jeg anerkende fordelen).

#8 Ja det er nice når krav og budget harmonere sådan nogenlunde og det gør de her. :-)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
23. maj 2013 - 20:04 #11
Du får lige en score for CPU i post #9.
Intel Core i3-2328M @ 2.20GHz Scorer ca. 2,669
Avatar billede hasseris Nybegynder
23. maj 2013 - 22:33 #12
Okay, prøver lige at opsummere for at se, om jeg har forstået det rigtigt:

Asus (nr. 3 jeg foreslog) er væk, da den er for ringe... det var nu ellers lidt min favorit inden pga. pris og vægt, men lytter til ekspertisen :-)

B960 (nr. 1 jeg foreslog) er også væk, da den er for ringe.

I forhold til nr. 2 jeg forslog, så lyder det til, at anbefalingen i stedet går på Acer'en til 3.990 kr (de er prismæssigt så tætte, at det ikke gør en forskel).
Men det er vel ikke noget grafik-halløj, jeg betaler for der? ...for tror ikke jeg kan understrege nok, hvor ligeglad jeg er med, hvor skarpt mit word-dokument fremstår ;-)

Så derfor er packard bell'en til de ca. 3.500 kr. også ude.

Endelig - og (pt. min nye favorit:-) er Packard Bell'en til under 2.500 kr. Mine bærbarer holder erfaringsmæssigt sjældent over 2 år, så tænker: I stedet for lige nu at smide ca. 1.500 kr. ekstra på Acer'en, så kan jeg om to år smide de 1.500 kr. og en tusse oven i... og få en helt ny bærbar (og nok en der er endnu bedre med den udvikling, der så også er sket for bærbare på de par år).

I øvrigt - så har jeg ikke noget krav om, at der skal være windows 8 på, da jeg har det fint med det nuværende windows.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
24. maj 2013 - 15:04 #13
I forhold til nr. 2 jeg forslog, så lyder det til, at anbefalingen i stedet går på Acer'en til 3.990 kr (de er prismæssigt så tætte, at det ikke gør en forskel).
Men det er vel ikke noget grafik-halløj, jeg betaler for der? ...for tror ikke jeg kan understrege nok, hvor ligeglad jeg er med, hvor skarpt mit word-dokument fremstår ;-)

Nej det er ikke grafik, det er "hjernen/rå regnekraft" (CPU) og lidt ekstra korttidshukommelse (RAM) du betaler for.
Der er også lidt mere langtidshukommelse (større HDD), men det er mere en detalje til dit brug.

Endelig - og (pt. min nye favorit:-) er Packard Bell'en til under 2.500 kr. Mine bærbarer holder erfaringsmæssigt sjældent over 2 år, så tænker: I stedet for lige nu at smide ca. 1.500 kr. ekstra på Acer'en, så kan jeg om to år smide de 1.500 kr. og en tusse oven i... og få en helt ny bærbar (og nok en der er endnu bedre med den udvikling, der så også er sket for bærbare på de par år).

Nu er det svært at spå... især om fremtiden, men mit gæt er du om 2 år kan købe en pc svarende til Acer`en for ca 2500 kroner.
Som du kan se på score, så yder den over det dobbelte af dine andre overvejelser.

Din nye favorit tog jeg med, da jeg mener du der får en del mere for pengene end dine oprindelige 3 fund, eftersom de yder ca det samme, men der er prisforskel.

Hvis du kan leve med af og til at skulle vente en smule ekstra, så kan du fint gå efter den billige til dit brug.
Som du selv er inde på, så kan man tillade sig hurtigere at skifte den (et par år) og stadig holde en fair økonomi.

Jeg er jo nørd (har mindst en pc tændt døgnet rundt) og ville derfor personligt vælge den med i5 CPU, men til dit brug løber jeg absolut ikke skrigende væk hvis du vælger den billige.

Jeg synes din tilgang er yderst fornuftig, du forventer ikke at hive 4-6 år ud af den billigste.

Win8 lagde jeg ikke vægt på, men nede i de priser, så er der ikke noget at spare ved at jagte en uden win.

Det er lidt en temperament sag om du vælger den ene eller den anden af dem, skype og word vil køre ens, din power point vil nok nyde godt af i5, så det kommer også lidt an på hvor meget du bruger det ene og det andet program.

Her til slut vil jeg minde dig om at det er tilbud jeg fandt frem, derfor skal du nok tage beslutning senest lørdag eller søndag, mandag koster de sikkert den normale pris igen.
Avatar billede hasseris Nybegynder
25. maj 2013 - 21:53 #14
Købte for lidt over et døgn siden denne:
http://www.elgiganten.dk/product/pc-tablet-tilbehor/barbar-computer/PBNXC1FED012/packard-bell-easynote-te-15-6-barbar-computer-sort

Så sidder og skriver fra den nu:-)
...og godt du gjorde obs på det med tilbuddets udløb. Ellers havde jeg nok spekuleret et par dage til - så takker på alle måder for hjælpen :-)

Men en sidste ting: Hvad kan I så foreslå af rigtig god gamer-bærbar til under 5.000 kr.?

- ej, det er gas ;-)
Avatar billede hasseris Nybegynder
25. maj 2013 - 21:55 #15
Tak.
Avatar billede hasseris Nybegynder
25. maj 2013 - 21:57 #16
Ved ikke hvordan jeg giver dig ((NielsErikK) dine point :-/

...så hvis du også forklarer det, så får du dem selvfølgelig :-)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
26. maj 2013 - 08:31 #17
Jeg samler ikke på point, så du får lov at beholde dem til dine kommende spørgsmål.

Du får dem retur og lukker spørgsmålet ved at godkende dit eget spørgsmål.
http://www.youtube.com/watch?v=s26DGiuvXBo

Velbekomme, det har været en fornøjelse at hjælpe dig.  :-)