Avatar billede lvjakobsen Nybegynder
10. maj 2013 - 15:35 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Ensret produkter

Hej alle,

Jeg vil hurtig nævne, at dette er mit første spørgsmål og mit kendskab til Access er begrændset (utrolig tæt på nybegynder). Version 2010.

Det som jeg ønsker, er at samle mine bestillinger i en overskuelig oversigt. Jeg impoterer alt min data fra en tekst fil, hvor jeg har 3 produktkategorier og hver kategori har mange forskellige produkter under sig.

Jeg ønsker et overblik, hvor hver enkelt bestilling er beriet med et specifikt produkt. Jeg skal selv bestemme om det skal være produktkategoriet eller selve produktnavnet.

Giver overstående mening eller behøves der yderligere forklaring?

Indtil videre har jeg lavet en masse IIf([Produkt] - men denne kode er blevet unødvendig lang og meget uoverskue at rette i.

På forhånd tak

/Lasse
Avatar billede claes57 Ekspert
10. maj 2013 - 16:15 #1
du skal lave et par forespørgelser i access - det er en måde at samle data fra flere tabeller i et opslag, som du bruger helt som en tabel.
På den måde kan du let spørge efter ordrer med et bestemt produkt.
Avatar billede mugs Novice
11. maj 2013 - 00:59 #2
Enig med claes57 i betragtninger om forespørgsler. evt. kan du have gavn af at bruge kombinationsbokse til at vælge kriterier.

Vedr. dine if .. then kan det være en fordel at benytte en Select Case struktur i stedet for mange if .. then. Strukturen en mere overskuelig og er nemmere at fejlrette.
Avatar billede lvjakobsen Nybegynder
14. maj 2013 - 13:03 #3
Mange tak for svarene.

Det lyder meget interessant med Select Case struktur. Er det nemt at implementere ligesom if? Altså via "Generator" værktøjet?

På nuværende tidspunkt er det nemlig blevet uoverskueligt med alt for mange if statements, og jeg har brugt unødvendigt meget tid på at fejlsøge :)
Avatar billede mugs Novice
14. maj 2013 - 15:19 #4
det nemmeste er at skrive det. Hvis du lægger din e-mail kan jeg sende dig en lille testdb.
Avatar billede lvjakobsen Nybegynder
15. maj 2013 - 23:17 #5
Hej mugs

min mail er lvjakobsen@hotmail.com

På forhånd tak
Avatar billede mugs Novice
16. maj 2013 - 09:26 #6
sendt.
Avatar billede lvjakobsen Nybegynder
21. maj 2013 - 12:30 #7
Tak for det mugs - nu er jeg ingen haj til Access. Har du et link til en guide for implementeringen af koden?

For at opsumere min problemstilling via et eksempel:
Jeg har følgende produkter; Banan-kvalitet01, Banan-kvalitet02, Jordbær-tyske, Jordbær-danske osv..

Jeg savner en oversigt, hvor produktet navnet bliver udskiftet med det overordnet produktnavn, såsom Banan eller jordbær.

Vil lige sikker mig at den kode, som du sendte mig. Der er dette også muligt?
Avatar billede mugs Novice
21. maj 2013 - 21:43 #8
Jeg har ikke noget link.

Men jeg ror, at jeg har misforstået dig. Hvis du vil have en overskrift på f.eks. Banan-kvalitet01, Banan-kvalitet02, som bananer, kan du lave et nyt felt i tabellen og opdatere dette med en opdateringsforespørgsel med kriterier som "Banan-kvalitet01" or "Banan-kvalitet02"..
Derefter nogle andre kriterier som "Jordbær-dansk" or "jordbær-tyske" o.s.v.
Avatar billede lvjakobsen Nybegynder
27. maj 2013 - 16:55 #9
Det lyder interessant med opdateringsforespørgesel, men jeg kan ikke umiddelbart se, at dette skulle være nemmere?

Eksempel på min kode:

Produkt: IIf([ProduktNavn] In ("banan_kvali_1";"banan_kvali_2");"Bananer";IIf([ProduktNavn] In ("Grise_01_fyn";"Grise_02_jylland");"Grise";Produktnavn mangler;))

Denne fortsætter dog med 20 produkter. Dette gør listen meget lang. Jeg savner, at kunne skrive noget ala overstående, hvor du nævner case struktur.

Anyone? :)
Avatar billede lvjakobsen Nybegynder
26. juli 2013 - 09:12 #10
Denne tråd lukkes