Avatar billede hoda Nybegynder
09. maj 2013 - 13:18 Der er 4 kommentarer

Opskrift database

Er der en som kan være behjælpelig med at lave en database så jeg kan holde styr på mine opskrifter. Den skal laves aådan at hvis man f.eks skriver hvidløg så kommer alle med hvidløg. Håber der er som hjælpe
Avatar billede kgkg Nybegynder
09. maj 2013 - 16:58 #1
Prøv at kigge på MS Office hjemmeside, der er masser af gratis skabeloner.

Eks.

http://office.microsoft.com/en-us/templates/results.aspx?qu=Recipe&ex=1&origin=TC001018635#ai:TC001018635|
Avatar billede Slettet bruger
11. maj 2013 - 11:28 #2
Denne her ser fin ud

http://office.microsoft.com/en-us/templates/recipe-collection-database-TC001018635.aspx

Du skal blot ændre etikketer til dansk. Eller måske er der templates i din access installationen der kan bruges eller tilpasses.

Eksempel på generel Access søgefunktionalit: giv feltet 'instructions' fokus ved et klik på det - tastning af  <ctrl>B *hvidløg* <enter> bringer 1. post, hvor hvidløg findes hvor som helst i feltet 'instructions', frem - efterfølgende <enter> bringer mulige andre 'hvidløgsposter' frem.

Det der giver forum som dette inspirations og søgbarhedsværdi er de konkrete detaljer i 'gør det selv' - så spørg endelig konkret.
Avatar billede hoda Nybegynder
11. maj 2013 - 21:43 #3
Hvor henne gør jeg dette
Avatar billede Slettet bruger
12. maj 2013 - 11:02 #4
Hvis det er ændring i formularen du spørger til, så udføres det ved at åbne den i design view. Det gør man ved at højreklikke på formularnavnet i fanen formularer og vælge design. Det er også muligt at vælge design efter højreklik på, den i normale visning åbne, formulars titellinie. (access 2000 - ????)
(et vindues øvereste linie kaldes titellinien)

Du har iøvrigt ikke fortalt hvilken version af access du har hoda!

NB - lidt snak om ord:
For den helt uindviede, har, det datahåndteringsmæssigt set sært klingende ord 'formular', lagt navn til brugerinterface tingen. 'databasen' har mange komponenter - ting man kan åbne og bruge på forskellig vis, men  formularen er hvad man bruger i den færdigudviklede 'database' for aktuelt at søge efter en madopskrift, orientere sig om art, mængde og sekvens af æg, mælk, mel, hvidløg mm. - rette i opskrifter, tilføje nye og måske slette nogle.

Brugerinterface dimsen er oplagt blevet navngivet sådan, på grund af visse ligheder med kontor verdenes papirbaserede fætter.