Avatar billede friiiiis Novice
25. april 2013 - 13:19 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

MS SQL Server, Autonummerering og GUID

Hej,

I MS Access databaser kan man lave en "AutoNummerering" - Hvad gør man i MS SQL Server?

Jeg kan læse mig frem til at GUID/uniqueidentifier er en mulighed...

1) Hvordan henter man GUID fra en SQL Server? Altså, hvad skriver jeg? ADOQuery.FieldByName('AGuid').??? Er det en "AsString" eller en "AsVariant"

2) Hvilken variable skal jeg sætte GUID over i? er den en string, en variant eller noget helt tredje? Altså:

...
Var
AGuide : ??
begin
...
AGUide := ADOQuery.FieldByName('AGuid').??? ;

...

3) Kan man sortere på GUID?

4) Skal man vælge noget andet??
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
25. april 2013 - 13:53 #1
På MS SQL har du da også en alm AutoIncrement på et int felt!

Men eller er en GUID en 'alm' streng
Jeg plejer så vidt jeg husker at lave det som uniqueidentifier 50 tegn langt og så newid() som default value så SQL'en selv opretter den ved en ny record.
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
25. april 2013 - 13:55 #2
PS: sortering på GUID bliver lidt interessant for de vil aldrig komme i den rækkefølge de blev oprettet så hvis det er vigtigt så skal du bruge Autoincrement eller have et timestamp som du kan sortere på
Avatar billede arne_v Ekspert
25. april 2013 - 14:10 #3
AUTOINCREMENT i SQLServer hedder IDENTITY.
Avatar billede friiiiis Novice
25. april 2013 - 14:15 #4
Huge Pedersen / Arne_V: Smid et svar..

Kan I ikke komme med helt specifikt eksempel på:

1) Hvordan man definere en kolonne med en AutoIncrement? "Create Table Tabel1 AutoNum IDENTITY" ??
2) Hvordan man laver en "Insert" Statement til en tabel med en Autoincrement? Man skriver simpelthen ikke til AutoNum kolonnen?
Avatar billede friiiiis Novice
25. april 2013 - 14:18 #5
Fandt ud af det.. Det står her:

http://www.w3schools.com/sql/sql_autoincrement.asp

Vidste ikke der var noget der hed AutoIncrement/ Increment i MS SQL...

takker ;-)
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
25. april 2013 - 16:50 #6
Husk også at på MS SQL kan du selv bestemme springet mellem værdierne - ikke at jeg lige kan komme på en situation hvor det er nødvendigt, men du kan lave det.
Avatar billede arne_v Ekspert
25. april 2013 - 17:04 #7
svar fra mig