Avatar billede PrimdahlKJ Nybegynder
23. april 2013 - 11:01 Der er 4 kommentarer

Afkrydsning i acces

Hej..
jeg sidder med en opgave om databaser og jeg her et felt hvor der skal stå køn i og et hvor man skal skrive om man vil løbe 6 km eller 10 km.

Kan man ikke lave et afkrydsnings felt så de krydser af om de er mand eller kvinde uden og skal lave to felter??
på forhånd tak.
Avatar billede terry Ekspert
23. april 2013 - 12:22 #1
Kan man ikke lave et afkrydsnings felt så de krydser af om de er mand eller kvinde uden og skal lave to felter??

Yes, use an option group
Avatar billede terry Ekspert
23. april 2013 - 12:24 #2
http://office.microsoft.com/en-us/access-help/create-an-option-group-HP005188325.aspx

You can also find some examples on YouTube explaining how to use option groups
Avatar billede Slettet bruger
23. april 2013 - 12:44 #3
Netop eksemplet på at brugerinterface og data, grundet krav om politisk korrekthed, kan være to forskellige ting - utallige er de formularer med to afkrydsninger: mand-kvinde.
Datamæssigt er det forkert at gemme redundant - mulighederne 'både og kvinde' eller 'hverken mand eller kvinde' må ikke understøttes strukturelt datamæssigt - det eneste rigtige er isMale (eller isFemale)
Så, hvis ingen skal blive stødt, laver man et felt: isMale og kalder det 'mand' og tilsvarenende eksklusivt virkende 'kvinde' afkrydsning' der blot 'nulstiller manden'.
Avatar billede fdata Forsker
24. april 2013 - 17:22 #4
Du skal bruge en gruppeboks (det er den, der er markeret med XYZ i værktøjslinien). Ret navnet til Køn.
Inde i gruppeboksen placerer du to Alternativknapper/Radiobuttons. De får automatisk værdierne 1 og 2.
Ret så etiketterne til Mand og Kvinde.
Nu kan du måle på kontrolelementet Køn. 1 er Mand og 2 er Kvinde.